Niet meer naar de kerk en onchristelijke vrienden

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

27-06-2003, 00:00

Vraag

Sinds twee jaar ga ik al niet meer naar de kerk en heb ik ook onchristelijke vrienden. Ik heb zo veel dingen gedaan die fout en slecht zijn en die kan ik niet vergeten. Soms mis ik mijn oude leven, maar ik kan dit leven ook niet missen. Als ik het contact met deze vrienden zou verbreken, dan zou ik overal alleen voor komen te staan, wat ik echt niet zie zitten. Ik geloof wel in God, maar voel geen behoefte om alle wetten na te leven. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik hier mee aan moet.


Antwoord

Uit het feit dat je met deze vraag komt blijkt inderdaad dat je niet los bent van wat je je oude leven noemt. Waarvan je ook schrijft dat je het soms mist. Ook spreek je over het leven dat je nu leeft. Het eerste wat ik tegen je zou willen zeggen is dat wij mensen maar één leven ontvangen. De wereld zegt je leeft maar één keer dus neem wat er te halen valt, geniet van wat er te krijgen is. Pluk de dag want morgen sterven we en dan is het allemaal voorbij. De Bijbel leert ons ook dat er maar één leven is. En maant ons daarom om ernst te maken met God die ons het leven gaf en die ons leven eens voor Zich zal terugeisen.

Het komt in het leven dus aan op het maken van keuzes. Je zult best wel eens gehoord hebben dat wij mensen de verkeerde keuze hebben gemaakt. Adam de eerste mens liep in hoogmoed bij God weg en kwam er toen tot zijn onvoorstelbare schrik en ontzetting achter dat hij zonder God niet kon leven. Let wel! Niet ECHT kon leven. Want een mensenleven buiten God en zonder Jezus Christus gaat voor eeuwig onder. Dat loopt op niets uit. Je zult dit misschien hard vinden, maar dat is het niet. Het is de werkelijkheid waarmee we moeten rekenen.

Ik stel je voor de keuze om het schijnleven NIET voort te zetten zoals je dat nu doet, met je onkerkelijke en onchristelijke vrienden, het leven waarvan je zegt dat je dat niet missen kunt. Maar... is dat wel echt waar? Hoe weet je dat? Heb je al geprobeerd om ermee te breken en weer naar de kerk te gaan? Jezus zegt: Kiest nu heden (niet morgen!) wie je wilt dienen. Je kunt niet twee heren blijven dienen.

Ik daag je uit een keuze te maken. Dat doe ik omdat ik ervan overtuigd bent dat je het leven buiten de lichtkring van het evangelie, na een bewuste en oprechte keuze voor God, zult kunnen missen als kiespijn, met je zogenaamde vrienden en alles er bij. Maar dan beloof ik je op grond van Gods Woord ook dat je dan het WARE leven zult ontvangen. Geen leven van wetten en regels. Geen leven van je moet dit en je mag dat niet. Maar een leven vol liefde voor God en de Heere Jezus.

Ik weet wel wat je er mee aan moet: Ga als de verloren zoon (Lucas 15) terug naar huis, naar je Vader, naar God en je zult zien dat het feest dan pas echt begint. Want de Heere is goed voor een ieder die met de schuld en de nood van zijn of haar leven tot Hem komt. Ik zal u geenszins uitwerpen, zegt Jezus.

Ik wens je veel sterkte bij je keuze. En onthoudt één ding goed: Aan jouw keuze ging Gods keuze vooraf. Hij, Jezus ging uit om het verlorene te zoeken. Ook door middel van dit antwoord is Hij naar jou op zoek.

Ik ken je verder niet maar ik zal voor je bidden dat God je zal helpen om voor Hem te kiezen met een oprecht hart.
 
Vr. groet, ds. J. J. van Holten
 

Tags in dit artikel:

afgedwaald
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
    22-12-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief
126 artikelen
Ds. J.J. van Holten

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Het komt in de Bijbel voor dat Jezus tegen iemand zegt “uw zonden zijn u vergeven.” Aan het kruis zei Jezus: “Vader, vergeef het hun wat zij weten niet wat ze doen.” Waarom gaf Hij zelf die vergeving ...
Geen reacties
27-06-2022
We lazen van de week aan tafel over Noach en de ark. Het viel ons op dat er nergens staat dat Noach preekte of mensen nodigde om ook hun toevlucht te zoeken in de ark. Ook lazen we niet dat de ark ook...
Geen reacties
27-06-2017
Een vraag voor ds. G. Hoogerland uit de Gereformeerde Gemeenten of een dominee van de Ger. Gem. die van dezelfde ligging is. Wat is het wezenlijke leerverschil tussen de Ger. Gem. of de Gereformeerde ...
Geen reacties
27-06-2022
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering