De wereld

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Ik kerk in de Gereformeerde Gemeente. Onze dominee weet niet wat 'de wereld' is. Ik weet het ook niet. Wat is de wereld?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag lijkt heel eenvoudig, en zou ook simpel te beantwoorden zijn. Maar, toen ik er zelf eens over ging nadenken, zaten er toch wel wat haken en ogen aan, om een simpel antwoord te geven. Er zit veel in jouw korte vraag. Graag wil ik er het volgende over vertellen.

De wereld is allereerst Gods schepping. De wereld is die grote bol in het heelal, welke getuigt van Gods grote daden (lees Psalm 19 maar eens). De wereld is dus Gods schepping en de Bijbel vertelt ons van die schepping; "en ziet, het was zeer goed". De wereld -zo bezien- vertelt ons iets van de heerlijkheid en de majesteit van de Heere. "Heere, hoe heerlijk is uw naam over het ganse aardrijk...!"

Maar, je weet ook wel dat toen in Genesis 3 wat is gebeurd: de zondeval. De mens is gevallen in de zonde en heeft zich afgekeerd van de Heere. Wij mensen zijn daarom van huis uit, van nature zondige mensen geworden: geneigd tot alle kwaad, om God en de naaste te haten. In onze zondeval hebben wij Gods goede schepping meegetrokken. De wereld is enerzijds heel mooi gebleven en blijft getuigen van Gods heerlijkheid, maar in de wereld zie je ook hoe de macht van de dood regeert, bij mens en dier en plant. Daarom is de wereld niet alleen maar 'mooi en goed' meer. Dat komt door de zonde.

Nu doet zich iets opmerkelijks voor: enerzijds zien we in de Bijbel dat we iets van de heerlijkheid van de Heere mogen zien in "de wereld" die mooie schepping, die ondanks de zonde nog getuigt van de grote Schepper, de Heere. Maar, als je goed kijkt kan je in de wereld ook veel zien van de zonde, van de zondeval. En dat bedoelt jouw dominee met "de wereld". Dat is alles van het leven rondom ons heen en in ons eigen leven, wat laat zien dat wij mensen in de zonden zijn gevallen, dat wij de rug naar de Heere hebben toegekeerd en dat wij de Heere definitief hebben verlaten.

Steeds meer is in de 'preektaal' van de bevindelijke dominees die uitdrukking "de wereld" gelijk geworden aan alles wat zondig is op de aarde. En dan wordt met name gedacht aan 'wereldse' dingen, een 'werelds' leven. "De wereld" zie je in de voetbalwereld, waar alles draait om prestatie en geld. "De wereld" zie je in de uitgaanswereld, waar alles gaat om muziek, zien en gezien worden. "De wereld" zie je in de pop- en showbizzwereld, waar alles gaat om geld, roem en seks. Dat is de wereld en dan is het een uitdrukking om in één keer te noemen alles wat haaks staat op de Heere en Zijn wet.

Als de Dominee zegt: "Ik ken de wereld niet", dan bedoelt hij te zeggen: ik ben gelukkig nog nooit meegezogen in dat leven, waar alles gaat om dingen die de Heere heeft verboden. Fijn voor hem. En ook fijn voor jou, dat ook jij zegt, "dat je het niet weet". Ik zo willen zeggen: houden zo, joh! Laat je niet verleiden om mee te doen met allerlei 'wereldse' praatjes en toestanden: dat je je leven zou volgieten met alles wat de bladen, de televisie, de computer, het internet, de popwereld, de showbizz en ga zo maar door te bieden heeft...

Maar, dan komen we toch weer bij een probleem: want de wereld zit eigenlijk in ons hart: we vinden eigenlijk vaak de dingen van de wereld leuker, belangrijker, aantrekkelijker dan de dingen van de Heere. Sterker nog: als je mag leven met de Heere, dan kom je de haat van de wereld tegen! Want, "de wereld" haat de Heere en Zijn kinderen. En toch: de wereld is net een magnetisch veld, het kompas van je hart trekt er altijd weer naar toe. Van jou, van mij, van ons allemaal. Terwijl de Heere dat we met Hem zullen leven, op de wereld, maar niet van de wereld. Wat vreselijk, wie leeft in de wereld, zal dan ook met de wereld verloren gaan. Wie een 'werelds' leven leeft, geeft daarmee aan liever in en met de zonde te leven, dan met de Heere, en dat is altijd een doodlopend pad! Liever het tijdelijke genot en plezier, dan de eeuwige zaligheid met de Heere.

Wat een wonder als je dan Johannes 3 vers 26 lees: "Want alzo lief had God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe". Dat is het wonder van Gods genade: mensen uit de duisternis van de wereld, worden geroepen naar Zijn wonderbaar licht. De wereld heeft ons uiteindelijk te niets bieden, maar wie in het geloof op Jezus Christus ziet, die zal in Hem alles vinden, veel meer dan de wereld ooit kan geven. Als jij niet weet wat de wereld is, houden zo. Als je dan maar wel weet wie de Heere is...!

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree, Arnemuiden