Provera

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

In verband met vruchtbaarheidsproblemen slik ik momenteel Provera om een menstruatie op te wekken en daarna start ik met Clomid. Ik slik al wel langer regelmatig Provera, maar sinds ik nu Clomid erbij slik, voel ik me ongeveer anderhalve week erg depressief en huil veel. Jaren geleden heb ik eens een flinke depressie gehad en ik ben dan ook heel bang dat het doorzet en ik weer in die ellende beland. Nu vroeg ik me dus ook af of er manieren zijn om die depressieve gevoelens tegen te gaan? Mijn gynaecoloog kon namelijk niet echt tips geven. Zij adviseerde om het “even aan te zien.”

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Beide medicijnen (Provera en Clomid) kunnen stemmingsklachten/depressieve gevoelens geven. Daarnaast is een traject waarbij deze middelen gebruikt worden vaak een emotioneel belastend traject (vruchtbaarheidsproblemen, "zou het lukken om weer zwanger te worden").

Mijn advies is om je depressieve klachten met je huisarts te bespreken. Veel huisartsen hebben een POH GGZ in dienst. Dit is een praktijkondersteuner (vaak een verpleegkundige of sociaal psychiatrisch verpleegkundige) die op het gebied van de GGZ (geestelijke gezondheidszorg) gespecialiseerd is. Deze POH kan je vaak goede tips geven om met depressieve/sombere gevoelens om te leren gaan.

Veel sterkte.

Drs. A. J. van den Noort

drs. A.J. van den Noort

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Huisarts

Tags in dit artikel:

vruchtbaarheid