Kinderen positieve voorlichting geven ondanks eigen ervaring

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Als jezelf een vrouw bent die niet zo kan genieten van de seksualiteit (er meer tegenop dan naar uitziet) hoe kun je je kinderen dan wel een positieve voorlichting geven?

Antwoord

Beste mevrouw,

Op je vraag hoe je seksualiteit positief kunt brengen bij je kinderen als je zelf niet kunt genieten van seksualiteit, heb ik nagedacht en ik zou je de volgende gedachte willen meegeven.

Er zijn in de opvoeding veel dingen waarin je kinderen aanstuurt, ook dingen waar je zelf niet zo goed in bent. Daar heb je geen of minder moeite mee? Wat maakt het onderwerp seksualiteit voor jou zo moeilijk bespreekbaar? Wanneer je als ouder je kinderen voorlicht kun je, ook als dit voor jou alleen theorie is, vertellen hoe God seksualiteit heeft bedoeld. Dat je, binnen een huwelijk, van elkaar mag genieten en dat God dat wil zegenen! Je hoeft jouw kinderen niet te belasten met jouw ‘ballast’ op dit terrein. Een tip hierbij is mogelijk dat je theoretische voorlichting kunt scheiden van jouw eigen persoonlijke beleving. Wanneer jouw kinderen bij het ouder worden vragen gaan stellen kun je mogelijk met je man bespreken dat hij dit oppakt als dit voor jou te moeilijk is.

Vraag eens aan vrienden hoe zij dit onderwerp bespreken met hun kinderen. Hoe geven zij voorlichting? Durf van elkaar te leren hierin. Een verantwoord en mooi boekje, maar dit hangt uiteraard wel af van de leeftijd van je kinderen, wat jullie hierbij kan helpen is "Papa, mama en ik"  (waar komen de kinderen vandaan) van Malcolm en Doney. Uitgever is Gideon. ISBN90-6067-590-8.

Voor mij blijft de vraag staan wat de oorzaak is van jouw schroom om dit met je kinderen op een positieve manier te vertellen. Tot slot kun je, bij oudere kinderen, aangeven dat jij het moeilijk vindt en dat daar een oorzaak voor is maar dat je het hen gunt om zich positief te ontwikkelen! Vertel hen dat het mag en leg de nadruk op hoe God het heeft bedoeld, zodat je het meer buiten jezelf kunt houden en het minder bedreigend is. Schrijf desnoods van te voren op wat je hen wilt vertellen zodat het je niet overvalt en ‘plan’ een voorlichtingsgesprek zodat jij de grip hebt en het op een moment kunt doen dat je jezelf sterk genoeg voelt om de dingen te kunnen scheiden.

Ik wens je succes in dit alles en een hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

seksuele voorlichting