Het  moet een toegepaste Middelaar worden

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Zondagmorgen zei onze dominee in de preek: een aangewezen middelaar is nog geen geopenbaarde middelaar. Dit maakt me moedeloos. Hij ze:, dan kan mijn hart opspringen van vreugde als ik over HEM hoor preken. Maar dat is nog niets, want het  moet een toegepaste Middelaar worden. Kunt u hierop reageren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat ik allereerst zeggen dat ik heel blij ben met deze vraag. Dat ik lees dat je hart van vreugde opspringt als je hoort spreken over Christus. Je heb hoogachting voor Hem, je verlangt naar Hem en zoekt Hem. Dat lees ik af aan het groot geschreven “HEM”.

En dan de opmerking van jullie dominee. Zelf houd ik nooit zo van dit soort opmerkingen. Jullie dominee bedoelt het natuurlijk goed, maar je maakt mensen zo gauw moedeloos met dit soort opmerkingen. Vandaar dat ik ze eigenlijk nooit gebruik. Prof. Velema, ik kreeg college van hem toen ik in Apeldoorn studeerde, zei altijd tegen ons: “Jongens, denk erom, we hebben een positieve boodschap.” Dat ben ik nooit meer vergeten. En ik probeer het in praktijk te brengen.

Wat bedoelt jullie dominee eigenlijk met “een aangewezen Middelaar”? Bedoelt hij daar de door hem aangewezen Christus mee in de preek? Of de door God aangewezen Christus mee aan een zondaar? Als hij het eerste heeft bedoeld, heeft hij gelijk. Als hij het tweede bedoelde, had hij geen gelijk. Als God ons Zijn Zoon aanwijst en zegt: “Dit is Mijn Zoon in Wie Ik Mijn welbehagen heb”, dan heeft Hij Hem ook aan ons geopenbaard. En weet je wat je dan doen mag? Dan mag je naar Hem toevluchten en Hem omhelzen door het geloof. En dan ervaar je het: Christus is ook mijn Zaligmaker!

Ik zeg het je niet na dat als je hart van vreugde opspringt bij het horen over Christus, dat nog niets is. Zegt jullie dominee dat of denk je dat zelf? Heb je wel eens iemand gevonden die dit van nature doet? Ik nog niemand. Ik zal ook zo iemand niet vinden. Wie ophoort als hij over Christus hoort, kent iets van het nieuwe leven. En wil meer van Hem horen en leren kennen. Ja toch? Ga maar door met het zoeken van Hem! Vroeg of laat zal Christus ook aan jouw hart toegepast worden door Gods Geest. En wat zal dat heerlijk voor je zijn!

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst!
Ds. C. J. Droger