Ik 16, hij 21 jaar

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar, ga na de vakantie naar vwo 5 en ga naar de kerk. In de kerk zit een jongen van 21 jaar. Al een tijdje hebben we contact, spreken we elkaar op avonden als we met vrienden of met de kerk bij elkaar komen en we praten via whatsapp. Ik merk dat mijn gevoelens voor hem steeds sterker worden. Toch vind ik het lastig qua leeftijdsverschil. De meeste vrienden vinden dat ik me er niet zo druk om moet maken, maar er zijn er ook een paar die zeggen dat het verschil (voor nu) te groot is.

Mijn ouders kennen hem en vinden hem erg aardig. Daarnaast praten hij en ik heel open over dingen en op veel gebieden zitten we op één lijn, zo ook wat geloof betreft. Ik vind het fijn om het met hem over deze dingen te hebben en ervaringen en moeilijkheden te delen. Wat vindt u van ons contact en het leeftijdsverschil?

Antwoord

Beste 16-jarige,

Wat ik denk van het leeftijdsverschil tussen jou en de jongen die je aardig vindt? Vijf jaar líjkt nu heel veel, maar wanneer jullie elkaar beter willen leren kennen is dat gewoon een ‘gegeven’. Naarmate je ouder wordt merk je wel of leeftijd een issue wordt.

Elkaar aardig vinden en zelfs steeds aardiger heeft niet met lééftijd te maken, maar met groeiende líéfde. Wees je bewust van veranderingen die jullie beiden nog wel door zullen maken voordat je ooit aan trouwen toe bent, maar zolang je open en eerlijk tegen elkaar bent hoef je niet al te veel zorgen te maken over vijf jaar leeftijdsverschil!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

leeftijdsverschil
2 reacties
K80
5 jaar als verschil tussen 30 en 35 maakt niet uit. Tussen 16 en 21 lijkt het nu wel veel. Jij zal nog vele jaren op school zitten en hij niet meer. Dat hoeft natuurlijk niet uit te maken.
Kijkt hoe het loopt en doe rustig aan.
En niet te snel gaan trouwen omdat hij dadelijk wel op die leeftijd zit. Maar geniet nog van je jeugd.
Daarnaast wilt het natuurlijk ook niet zeggen dat er een huwelijk komt. Voor hetzelfde geld gaat het uit omdat de relatie niet goed loopt.
Laura19
Ik kan uit ervaring spreken dat het zeker ook goed kan gaan ;)). Mijn (nu man) was 21 en ik 15 en we zijn nu al 3 jaar super gelukkig getrouwd. En natuurlijk, het leeftijdsverschil is er en kan soms wat discussies veroorzaken maar altijd blijven praten. Ik vond het bijvoorbeeld erg lastig dat mijn vriend toen al snel met huizen o.i.d. kwam. Dat ging te snel voor mij, toen hebben we dus gezegd dat we pas intensief op zoek gingen als ik me er ook goed bij zou voelen! Als je verliefd ben en het een goeie jongen is heeft het zeker gewoon kans van slagen!