Folklore zingen

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Mag je als christen met bijvoorbeeld een groepje zangers folklore zingen voor een groep mensen? Wat zijn hier de goede/slechte kanten van? En mag je 'bekend' of zelfs 'beroemd' worden als folklorezanger?

Antwoord

Beste...,

Mag je als christen folklore zingen voor een groep mensen? Allereerst folklore = volksmuziek. Op de basisschool heb ik, en vele met mij, véél vaderlandse liedjes en ons volkslied geleerd. Geschiedenis...De manier van het vertolken is echt Nederlands. Het zegt dus ook iets over de Nederlandse tradities en stijlen, manieren van gevoelens uiten e.d. Nu speelt het in Nederland (de volksmuziek) niet erg, buiten dus enkele vaderlandse liederen om, maar in b.v. Israël, Argentinië, Afrika, Ierland, Rusland en nog vele andere landen speelt de volksmuziek een véél grotere rol. Een sterk cultuurland heeft echte folklore. Landen die hierboven genoemd zijn vormen duidelijke voorbeelden hiervan! Goede kanten van volksmuziek zijn de geschiedenis en cultuur van het land hoog houden. En lessen trekken uit het verleden.

Is volksmuziek persé werelds: NEE. Denk aan de Joodse volksmuziek (veelal bijbelse teksten). Denk aan de volksmuziek van de negers die als slaven in Amerika kwamen. Zij zongen Negro Spirituals. Geweldige volksmuziek! Een voorbeeld van een slechte kant is dat veel volks/dansmuziek gemaakt en uitgevoerd is tot eer van afgoden.  Daarom laat alles wat je doet, dus ook wat je zingt of uitbeeld tot eer van GOD zijn!

Waarom mag je niet uitblinken als zanger in de volksmuziek wanneer de bovenstaande zin als regel wordt gehouden? Persoonlijk denk ik dat er wanneer je als zanger bekend wilt worden er mooiere, kunstzinnigere, Godverheerlijkende muziek op aarde bestaat als de meeste volksmuziek.

Met vriendelijke groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

muziek