Muziek van de radio

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik luister heel vaak muziek op de radio, van allerlei zenders. Er wordt heel vaak gezegd: naar die muziek moet je echt niet luisteren, die is fout. Maar ik ervaar dat niet als fout. Mij gaat het veel meer om de melodie. Ik luister niet alleen die muziek, klassiek vindt ik ook best mooi. Mijn vraag is: Zie ik het nu verkeerd dat muziek van de radio wel leuk is om naar te luisteren of ben ik dan echt bezig met het 'binnenlaten van de duivel? Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik liep vorige week door de KARWEI, (de doe-het-zelver die helemaal van de kaart is) en daar zong Henk Westbroek over de speakers het populaire liedje: “Zelfs je naam is mooi”. Een half uur daarna was ik aan het klussen en wat zong er door mijn hoofd: “Zelfs je naam is mooi, mooier dan die van iedereen.” Bijbels? Nee! Nu een week later zingt het nog met regelmaat door mijn hoofd. Alleen die dag heb ik de tekst in mijn hoofd enigszins gewijzigd: “Zelfs Zijn Naam is mooi, mooier dan die van iedereen; ga nooit bij mij weg en als U weg gaat laat mij U dan weer vinden! Alles aan Hem is gans begeerlijk, en zeker ook Zijn Naam!! Die Naam is naar waarheid mijn Jezus ook waard; want Hij kwam om zalig te maken op aard'; zo lief had Hij zondaars dat Hij voor hen stierf; genade bij God door Zijn zoenbloed verwierf!”

Maar... Toch had ik liever deze song nooit gehoord...

En dit is slechts Henk Westbroek nog maar. Als we enkele stappen verder gaan in de helse muziek (ik weet dat het vragen oproept! MAAR daar lijdt het, of je het horen wil of niet, heen!) komen we bij Madonna! Af en toe lijkt ze wel een 'christelijke' gospelzangeres. Niet? Hele bijbelteksten worden er gezongen: Alle hoereerders, tovenaar, dronkaards, etc. ze zullen gaan in de poel des vuurs welke is de hel. Ik ga naar de hel, jij ook? jij ook? Kom ga naar de hel. Zo verandert de boodschap met enkele woorden... DUIVELSE MUZIEK!

Niemand op aarde kan naar muziek luisteren zonder beïnvloed te worden door de boodschap ervan! Juist wanneer je naar de melodie luistert. Je slaat het op (zie het bovenstaande voorbeeld). Welke popartiesten er op de radio meestal gedraaid worden? Het zijn 80 procent aanbidders van de duivel en niet van Koning Jezus. Daarbij zeg ik niet dat die 20 procent wel aanbidders van Koning Jezus zijn.

Lieve vriend of vriendin, stop ermee. Ga ook niet op de grens van goed en kwaad luisteren (en leven) maar luister naar het goede! (dat is: waarin God verheerlijkt wordt). Al luister je alleen naar de melodie dan komen er toch teksten voorbij die je vertellen over de majesteit van God (etc). Muziek is zo iets moois, maar vanaf de zondeval ook zo iets gevaarlijks.

Kort Antwoord: Muziek kun je niet onbevangen luisteren. Of je wil of niet, je wordt er door beïnvloed.

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

muziekpopmuziekradio