Lidmaatschap emerituspredikant

M.M. van Winkelen / Geen reacties

Vraag

Zijn emerituspredikanten van de Gereformeerde Gemeenten altijd ergens lid? Bijvoorbeeld in de plaats waar ze wonen of omgeving.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een emerituspredikant is inderdaad altijd lid van een plaatselijke kerkelijke gemeente, net zoals als andere ambtsdragers (ouderlingen en diakenen). Als ‘persoon’ is een emerituspredikant net zoals andere gemeenteleden lid van een kerkelijke gemeente, met alle rechten en plichten die daarbij horen. Als een emerituspredikant verhuist, heeft hij dus ook een attestatie nodig om zich aan te kunnen sluiten bij een andere gemeente van het kerkverband.

Een bijzonderheid is wel de ambtelijke status van een emerituspredikant. Volgens artikel 13 van de Dordtse kerkorde houdt een emerituspredikant zijn leven lang “de eer en naam van een dienaar van het Woord.” Deze ambtelijke status ontleent een predikant aan de gemeente waar hij als laatste gediend heeft. Ds. K. de Gier merkt daarover op: “Voorts is belangrijk dat een emerituspredikant, ook al verhuist hij naar een andere plaats om daar lid te worden van een andere plaatselijke gemeente, emeritus-predikant blijft van de gemeente die hem emeriteerde. In die andere woonplaats is hij dan gewoon lid van de gemeente (…).” Wat betreft zijn ambt houdt een emerituspredikant dus altijd een band met de gemeente die hij als laatst gediend heeft.

M. M. van Winkelen

M.M. van Winkelen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Den Haag
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ouderling in Gereformeerde Gemeenten.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

emeritaat