(...) Ik wil erg graag bij mijn Hersteld Hervormde gemeente blijven, maar daar k...

Ds. J. Prins / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitkom. Mijn vriend is hervormd opgevoed en ik ook. Ik ben nu Hersteld Hervormd en sinds dat hij het huis uit is (al een aantal jaren) gaat hij overal naar de kerk. Nu woont hij in mijn gemeente en gaat naar de PKN. Ondertussen gaat hij wel overal heen, PKN, evangelisch, katholiek, alleen niet oecumenisch, want dat is "van allebei wat" (aldus mijn vriend). Ik wil erg graag bij mijn Hersteld Hervormde gemeente blijven, maar daar kan hij zich niet helemaal in vinden, hij gaat liever naar de PKN. Daar ben ik qua prediking niet op tegen want eerder lag deze gemeente op één lijn met onze gemeente. Het punt is gewoon de grondslag van de kerk en dat ik me een beetje tegen de PKN heb gekeerd vanwege de problemen die daardoor gekomen zijn tussen beide groeperingen. Mijn vraag is nu eigenlijk: Hoe ga ik hiermee om? Ik heb er nog niet serieus over gepraat omdat ik er voor mezelf nog niet goed uit was, maar ik vraag me af: wat zoek je als je zoveel verschillende kerken wilt bezoeken? Wat moet ik hiervan zeggen of moet ik meegaan om te kijken hoe het is? Mijn ouders hebben er ook weer verdriet van als ik bij de PKN ga horen en zo zijn er zoveel obstakels. Het is een enigszins warrig verhaal geworden, maar ik hoop dat ik een beetje opheldering kan krijgen. Alvast bedankt voor het nadenken en lezen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het lijkt me dat je in een heel vervelende situatie zit. Je schrijft dat je met je vriend er nog niet over hebt gesproken. Dat is echt nodig. Ook om er voor jezelf wat meer zicht op te krijgen. Het lijkt me daarom een goede vraag voor je vriend: waarom hij zoveel verschillende kerken bezoekt? Hij zegt dat hij geen ‘oecumenische’ diensten bezoekt. Maar als je alles bij elkaar optelt is hij behoorlijk ‘oecumenisch’ bezig! Is hij zoekend? Wat zoekt hij? Wat denkt hij te vinden? Het gaat toch allereerst in ons leven om een levend geloof in de Heere Jezus Christus als de Zaligmaker van verloren en schuldige zondaren. Tot vergeving van onze zonden en de vernieuwing van ons hart en leven! Een leven voor Gods aangezicht. Dat geloof of de verdieping daarvan wil de Heere ons schenken! Of spelen andere gedachten en vragen bij hem een rol?

Voor je samen verder kunt met de vraag: wat de weg van de Heere is (ook kerkelijk) voor jullie beiden, zul je eerst samen wat helder moeten hebben waarom hij zo ‘zwerft’. En..... wat precies het bezwaar is van je vriend tegen de Hersteld Hervormde gemeente? De ‘leer’ of uiterlijke dingen? Het is goed en nodig om ook dat helder te krijgen. Dan kun je samen verder met de vraag waar jullie D.V. heen willen. Is het geen goed plan om ook eens een gesprek te hebben met de predikanten van beide gemeenten? Of om samen catechese te volgen in één gemeente? Dan leer je samen wat de ‘leer’ en het kerkelijk leven is in die gemeente en haar kerkverband.

Ik hoop zo wat vragen te hebben opgehelderd, zodat ze op een rijtje komen te staan. Geloof, dat de Heere je de weg wijst! “De Heere spreekt, tot elk die voor Hem leeft”. Daarom: ga deze weg samen, biddend en luisterend naar de Schrift! Mogelijk wijst de Heere jullie een weg die je nu nog ziet of een heel andere weg die je moet gaan. Zijn weg is goed, die geeft uiteindelijk ook rust in je hart! Ik bid jullie van harte de liefde en de leiding van de Heere toe. Als jullie nog met vervolgvragen zitten, hoor ik dat graag!

De HEERE belooft: “Ik zal u onderwijzen, en u leren van de weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn”. Daar mag je ook op pleiten in je gebed.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Prins, Randwijk

Tags in dit artikel:

verkering