Problemen uit verleden verwerken

T.A. (Dorothé) van Duijn / Geen reacties

Vraag

De problemen in het gezin waar ik uit kom zijn al heel oud; namelijk zo oud als ik zelf ben (overspel, incest etc.). De daders werden door de voorgangers geloofd en er werd gezegd dat ik loog. Intussen zijn de personen over wie het gaat overleden, maar het blijft haken/pijn doen. Wat nu?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat moedig van je dat je je (levens-)vragen hier stelt. Je schrijft maar een kort stukje, maar wat klinkt er een pijn en gebrokenheid in door.

Wat moet het moeilijk geweest zijn dat je niet geloofd werd door de voorgangers van je kerk. Ik kan me voorstellen dat dat veel vragen en eenzaamheid gegeven heeft.

Als ik je korte stukje zo overdenk dan merk ik dat je nu nog steeds lijdt onder dat wat er allemaal in je leven gebeurd is. Mijn wens voor jou zou zijn dat je je verleden kunt gaan verwerken en dat je het op die manier een plekje kunt gaan geven. Er zijn tegenwoordig zoveel goede soorten therapie die je hierbij kunnen helpen en die een hoog slagingspercentage hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan psychosociale therapie, exposure en EMDR (traumabehandeling).

Verder wens ik je de kracht en de nabijheid van de Heere toe en hoop ik dat je je toevlucht tot Hem zult nemen, want onder Zijn vleugelen is genezing te vinden.

Tot slot geef ik je het advies om niet alleen met je verhaal te blijven rondlopen; deel het met hen die je dierbaar zijn en zoek je troost in dit opzicht ook bij hen, zodat je mag ervaren dat je het niet alleen hoeft te dragen.

Heel veel sterkte toegewenst.

Hartelijke groet,
Dorothé van Duijn,
Therapeut Compassie Hulpverlening