Onderlinge problemen oplossen voor Avondmaal

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente wordt zo'n vier keer per jaar avondmaal gevierd. De kerkenraad neemt eerst in hun vergadering het besluit of er bij de avondmaalgangers niks in de weg staat om avondmaal te vieren. Dat is allemaal prima. De predikant roept vanaf de preekstoel op om het met mensen in orde te maken voordat je jezelf een oordeel eet en drinkt. Maar nu weet ik dat de predikant zelf een onopgelost probleem heeft met een gemeentelid dat al een aantal jaren speelt en het gaat zelfs zover dat de predikant deze broeder vaak gewoonweg negeert. Hoe zou ik hier mee om moeten gaan?

Antwoord

Beste...,

U/je schrijft:”Maar nu weet ik dat....”. Dat is een belangrijk gegeven. Als het tenminste op feiten berust. Ga dat vooral goed na. Van “van horen zeggen” kunt u/jij je maar beter verre houden. De zaak is daarvoor de ernstig! Want u/je hebt het over een predikant die een “onopgelost probleem heeft met een gemeentelid, dat al jaren speelt”.

Mijn vraag aan u/jou is: weet de predikant al van u/jou dat hij zich hier misgaat? Lees Mattheus 18:15 tot 17. Zo niet, dan ben ik dankbaar u/jou de goede weg te mogen wijzen. Geen gemakkelijke taak voor u/jou trouwens. Velen kiezen dan ook de weg van de minste weerstand en praten er liever over met anderen. Dat kan en mag echter niet! Zie ook vraag en antwoord 111 en 112 van de catechismus. En zeker wanneer het een ouderling (dat is een dominee immers ook) betreft wordt bovenstaand nog dringender. Lees hiervoor 1 Timotheus 5: 19 tot 21! U/jij vraagt: ”Hoe zou ik hier mee om moeten gaan”? Die vraag is hoop ik nu beantwoord. Belangrijk is om deze zaak de HEERE voor te leggen en voor alle betrokkenen te bidden. Daarbij wens ik u/jou van harte Gods zegen toe om in Zijn weg een zegen  te wezen.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Bos

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal