Duivelse herrie op werk

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over omgaan met muziek op het werk. Een collega van mij draait graag muziek van Metallica, Iron Maiden, AC/DC en andere hardrock/metal. Ik heb hem al verschillende keren trachten uit te leggen dat ik mij daar niet zo prettig bij voel en getracht duidelijk te maken dat dit duivelse herrie is (muziek vind ik een te groot woord). Maar hij gaat hier gewoon mee door. Kunt u aangeven waar precies de gevaren liggen en hoe ik dit het beste zou kunnen uitleggen?

Antwoord

Beste schrijver/schrijfster,

Wat vreselijk naar om iedere dag in deze sferen te moeten verkeren! En zeker ook omdat je hem erop gewezen hebt dat je het geluid niet wil horen. Voordat ik je vraag probeer te beantwoorden door aan te geven waar gevaren liggen en hoe jij het goed zou kunnen uitleggen, eerst wat feiten op een rij, zodat je zelf misschien een betere indruk krijgt van deze muziek. Als eerste een omschrijving van de sferen van heavy metal en als tweede enkel een gedeelte van de C.V. van Iron Maiden (let op, het zijn dus feiten!).

Wie een heavy-metal-concert bijwoont ziet al snel de overeenkomsten met traditionele mannelijkheidsrituelen die sterk aan de sensatiedrang appelleren. De muziek bouwt een overdonderende muur van geluid van dreunende, beukende bas en drums, gillende en scheurende gitaren, met daaroverheen vanuit het diepste binnenste geschreeuwde teksten. Het biedt het publiek daarnaast nog eens de intense, fysieke beleving van een groepsgevecht, overigens doorgaans zonder dat het een daadwerkelijk gevecht wordt. Het is hyperindividualisme zonder hoop op verbetering, paradoxaal genoeg met het effect op metalheads dat ze zich verbonden voelen. Hoewel een reëel perspectief op verbetering van de situatie ontbreekt, biedt het troost.

Iron Maiden werd in 1975 opgericht door de bassist Steve Harris, die nog altijd de leider van groep is. In 1982 werd de zanger Paul Di'Anno vervangen door Bruce Dickinson, dit vanwege het overmatige druggebruik van Di'Anno. Het eerste album met deze nieuwe zanger, "The Number of the Beast" (een enorm christelijke titel is dit niet!), werd een enorm succes en wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als een absolute klassieker in het heavy metal-genre. Iron Maiden ging op hun eerste echte wereldtournee die hen onder andere naar de Verenigde Staten, Japan en Australië voerde. Het is ook in deze periode dat de groep in de Verenigde Staten onder vuur kwam te liggen van religieuze groeperingen die hen ervan verdachten satanisten te zijn. Dit vanwege de soms nogal sinistere teksten waarin openlijk de naam van de duivel vermeld werd. In 1988 ging de band een meer alternatieve richting uit met hun zevende album, "Seventh Son of a Seventh Son". Dit was een album waarin het verhaal verteld werd van een mythisch kind dat geboren werd met paranormale gaven. In 2003 bracht de groep hun voorlopig laatste album uit: "Dance of Death".

Zo zijn er bij elke door jou genoemde muziek wel feiten op een rij te zetten waar de duisternis vanaf straalt. De gevaren van deze muziek ligt al in het beluisteren daarvan. Onrust, hardheid, haat, spanning, etc., het straalt er vanaf. En waar is muziek voor gegeven: voor rust, ontspanning, liefde, etc. Dus bij het horen, bij het beluisteren van de muziek ontstaat er al een onrust. Die onrust komt ergens vandaan. Rust komt bij God vandaan, en onrust dus niet (dus duivelse herrie is nog niet zo'n verkeerd woord!)

Het doel van die muziek word veelal nagestreefd door de luisteraars en dat is ook een groot gevaar. De wereld van vandaag ziet er mede door deze muziek zo uit. Het klinkt wat raar maar toch is het zo. Homohuwelijken het is gepromoot door de muziek. Bandeloosheid het is de wereld ingekomen door dergelijke muziek. Satanisme het is gegroeid door deze zelfde muziek en ga maar door.

Nu het tweede deel van je vraag. Hoe kun jij dit het beste gaan uitleggen. Bidt allereerst vurig voor deze jongen! En vraag of God wegen voor jouw wil openen waardoor je op het juiste moment met hem kunt spreken. Ga niet boven deze jongen staan. Probeer hem lief te hebben ondanks dat hij niet naar je wil luisteren. En spreek zo, met een bewogen hart, met hem of hij zijn leven tot eer van God of tot eer van satan wil besteden. Begin niet over de muziek want dat heb je al gedaan. Maar laat hem zelf zeggen dat hij in zijn leven niet de satan wil dienen. Vertel hem dan dat hij ook moet stoppen met allerlei zondige dingen aan de hand te houden, en hij het moet belijden voor de Heere.

Probeer het zo eens. Lukt het niet en kom je er niet uit. Heb je meer achtergrond informatie nodig, bij RefoWeb weten ze mijn emailadres, zo nodig mail mij hier gerust weer over. Als het gelukt is om hem op de een of andere manier te overtuigen hoor ik het graag!

Gods zegen ermee! Het is Zijn wil dat wij onze medemens radicaal wijzen op de zonde, zodat ze zich bekeren zullen!

Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

collega'spopmuziek