Jaloerse vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb al bijna twee jaar verkering. Mijn vriend heeft een langdurige relatie gehad voordat hij met mij verkering kreeg. Zijn ex is toen vreemdgegaan. Nu is mijn vriend nog steeds erg jaloers op mij als ik eens bijvoorbeeld gewoon gezellig praat of lol heb met een gewone vriend/jongen. Wat kan ik hier aan doen? Mijn vriend probeert mij wel te vertrouwen, maar er komt nog geen verbetering in.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik het goed begrijp is de relatie van de vorige vriendin van je vriend met hem beëindigd toen zij iemand anders verkoos boven hem. Dat heeft hem onzeker gemaakt en nu is hij jaloers als jíj eens met een ander aan de praat raakt. Is hij niet gewoon bang voor opnieuw afwijzing, omdat die ‘gewone vriend/jongen’ mogelijk een concurrent in de liefde zou kunnen gaan worden? Wat een lastige situatie is dat voor jullie beiden, zeg! Voor jou, omdat je bijna niet meer met andere jongens kunt praten en/of lachen. Voor je vriend, omdat hij wel anders wíl, maar (nog) niet kan.

Behalve je liefde aan hem verklaren kun jij niet zoveel doen: er zullen altijd andere mannen zijn waarmee je in aanraking komt. Omdat er op de wereld nu eenmaal veel mannen rond- lopen en je ongetwijfeld  mannelijke collega’s of medestudenten hebt.

Hij zal met zichzelf in het reine moeten zien te komen. Dat kan door veel met elkaar te praten over de reden van zijn angst/jaloersheid. Waarom is hij verliefd geworden op jou? Daar heeft hij vast en zeker een goede reden voor! Jullie hebben al bijna twee jaar verkering: twee jaar van trouw van beide kanten, toch? Wat verlangt hij van jou? Is die twee jaar al niet een ‘bewijs’ van jouw liefde voor hem? Trouw aan elkaar en vertrouwen in elkaar liggen niet zover uit elkaar... vraag hem wat hij verstaat onder liefde, een relatie hebben, trouw, ontrouw, jaloersheid, afwijzing. Laat je niet afschepen met antwoorden die je niet bevredigen. Als hij moeite heeft met de woorden te omschrijven kun je vragen of hij je een brief met uitleg wil schrijven, waar je dan later over kunt doorpraten.

Als jullie sámen verder willen, een leven lang, moet je nú investeren in die relatie. Liefhebben gaat niet vanzelf: dat kost energie en tijd. Maar als jullie van elkaar houden is het zeker de moeite waard! Bedenk ook, dat liefde van twee kanten dient te komen. Wanneer hij jouw leven ‘zuur’ maakt doordat je andere mannen uit de weg moet gaan om het hem naar de zin te maken, denk dan goed na of je op die manier oud wilt worden met hem!

Van harte sterkte toegewenst. Je hebt geen gemakkelijke weg te gaan!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

jaloersverkering