Israël (niet) uitgesloten van 10 plagen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Alleen bij de vierde, vijfde, zevende, negende en tiende plaag wordt duidelijk vermeld dat het volk Israël uitgesloten werd van de plaag. Hebben zij de andere plagen wel gehad of weten wij dat niet? En zo ja, waarom dan?

En bij alle plagen wordt Farao vooraf gewaarschuwd. Waarom bij de tiende niet?

Antwoord

Het is inderdaad zo dat er bij een aantal plagen uitdrukkelijk vermeld wordt dat het volk Israël er niet onder te lijden had. De uitdrukking: “het ganse Egypteland” wijst er echter op dat ook het land Gosen erbij ingesloten was.

Farao kreeg ook voor de tiende plaag m.i. een waarschuwing. In Exodus 11 lezen we in vers 8, na de aankondiging van deze plaag, dat Mozes uitging van Farao. Dat wijst erop dat de voorgaande woorden tot hem gesproken zijn.

Maar, al was dat ook niet zo, Farao heeft voldoende waarschuwingen gehad. En al zou het volk Israël ook een deel van de plagen gekregen hebben, ze hadden geen reden om te protesteren. God is rechtvaardig, ook als Hij oordelen over ons brengt. Daarom moeten we niet blijven steken in het zoeken naar antwoorden op vragen over het handelen van de Heere. Maar ons afvragen, wat deze geschiedenis  ons te zeggen heeft. Hoeveel waarschuwingen zijn tot ons gekomen? Hoe vaak heeft de Heere tot ons gesproken door gebeurtenissen in ons leven, ver weg, of dichtbij? Jezus geeft Zelf het antwoord op dergelijke vragen: indien gij u niet bekeert zult ge desgelijks vergaan Lukas 13:1-5).

Voor verdere bestudering over de plagen in Egypte kan ik, behalve naar bekende Bijbelverklaringen verwijzen naar het boekje van dr. J. Broekhuis: “De tien plagen en Egypte” (Kok Kampen 1984).

Ds. W. C. Meeuse