Snertkat

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Twee vragen over (andermans) katten in de tuin.

1. Is de eigenaar van de kat (zo die te achterhalen is...) verantwoordelijk/aansprakelijk voor het gedrag van zijn kat? Dat lijkt me wel. Alleen is het probleem in de praktijk nogal lastig aan te pakken. Een kat, van je buren of van (on)bekenden uit de buurt, schuimt regelmatig door je tuin en gebruikt die als toilet. Vies en irritant en op de duur wellicht frustrerend. Het is niet mijn kat, maar de kat van een buurtbewoner, en die is dan ook verantwoordelijk voor het optreden van zijn huisdier. Het standaardantwoord op een klacht van ik-wil-jouw-kat-niet-in-mijn-tuin is: “Ik snap dat het vervelend is, maar ik kan mijn kat ook niet vastbinden, een kat gaat nou eenmaal zijn eigen gang, sorry.” Dat zal zo zijn, maar moet ik daar genoegen mee nemen? Moet ik alsmaar alert zijn of die snertkat zijn behoeften niet weer in mijn tuin doet en als ie dat, weer, doet, en natuurlijk doet ie dat, in de stank van kattendrek zitten en alsmaar eigenhandig die smeerboel op gaan ruimen?!

Ten diepste moet de eigenaar inderdaad maar zijn huisdier vastbinden als die overlast veroorzaakt, of de kat binnenhouden, of geen huisdier hebben omdat dat overlast geeft voor anderen, slecht is voor de relaties in de buurt, zielig is voor de kat zelf als je ‘m binnen zou moeten houden. Verder worden de verhoudingen met je buren/in de buurt er niet beter op als je klaagt en je niet neerlegt bij: “Zo zijn katten nou eenmaal.” Hoe zit het? En wat moet/kan ik er mee?

2. Is er een ervaringsdeskundige die uitgevonden heeft wat werkelijk helpt om die kat(ten!) uit je tuin te houden als je er toch zelf voor opdraait? Ik lees wel het een en ander op internet, maar dat is vaak lastig uitvoerbaar. De emmer water heb ik al geprobeerd, maar dan moet je wel heel snel zijn. Ik ben geen kattenhater! Ik vind ze zelfs leuk als ik ze ontmoet in de huiskamer van vrienden of familie. Ik aai ze zelfs, ik vind ze schattig. Maar ik heb er voor gekozen om zelf geen kat te hebben en wil die ook niet opgedrongen krijgen in mijn privésfeer en er zeker geen ellende van hebben.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De kat van de buren, ja, die wil je niet in je eigen tuin. In hoeverre je de eigenaar -buren of anderen- aansprakelijk kunt stellen voor het ‘toiletgebruik’ van zijn/haar kat weet ik niet. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je de eigenaar in jóuw tuin wilt hebben om een en ander met zekere regelmaat op te komen ruimen. Dus: iets anders verzinnen om de kat niet in jouw tuin te kríjgen. Op internet las ik een aantal tips, die je in ieder geval kunt uitproberen zonder al te veel moeite. Bodembedekkers, zodat de kat moeilijker toegang heeft en andere wegen gaat zoeken. Katten schijnen niet te houden van citroengeur, dus schillen op diverse plaatsen neerleggen of plantjes met citroengeur (citroenmelisse, citroengeranium, citroengras), die ook nog eens muggen op een afstand houden en waarvan je heerlijke thee kunt maken. Koffiedik in de tuin strooien is ook een huismiddeltje: het kleeft aan poezenpootjes en daarom blijven ze liever weg van zo’n nare plek. Gestrooide peper, knoflook of uiengras houden katten bij je vandaan, net zoals lavendel en rozemarijn. Kattenkruid, tijm en munt trekken daarentegen katten aan. Heb je die planten dus in je tuin, verwijder ze! En verder kun je je tuin natuurlijk zo goed mogelijk katonvriendelijk maken door een of andere ondoordringbare omheining.

Je hele verhaal roept bij mij een nare herinnering op aan de kattenhater die ons lieve poesje -Olga heette ze- ooit ophing aan een blauw plastic koord dat hij/zij vastmaakte aan het gaas achter in onze tuin, waar een van de kinderen haar vond. Dat weten we allemaal nog, ook na heel veel jaren. Een beetje tolerantie met buurtkatten is daarom niet verkeerd wat mij betreft, hoewel het vervelend is als er stank achterblijft!

Marijke Rots

11 reacties
hansa
Ooit heb ik me kwaad gemaakt op de buurtkat die onze achtertuin uitgekozen had voor z'n toilet. Na een tip heb ik het volgende gedaan. Ik hield een poosje in de gaten wanneer hij/zij eraan kwam om z'n behoefte te doen en bleef het ongemerkt even aankijken tot ik zeker wist dat hij aan de gang was. Toen kwam ik tevoorschijn en heb hem met veel lawaai verjaagd. Krijsend nam hij de vlucht, met nog een aanhangsel aan z'n achterste. De tip was namelijk dat een kat een gloeiende hekel heeft aan gestoord te worden terwijl hij z'n behoefte doet. Het heeft goed geholpen: ik zie hem nog weleens, maar nóóit meer in onze tuin. En toen ik het een keer aan de eigenares van de kat uit de buurt vertelde, hebben we er allebei om gelachen.
Jess
Zelf een kat nemen helpt het beste, want die verdedigt zijn/haar eigen territorium en gebruikt bij voorkeur de tuin van de buren als toilet.
Prisma23
Dat de huiskat een wandelende sluipmoordenaar kan zijn voor vogels, muizen en andere levende wezens in de natuur, dat wisten we al.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3425901/huiskat-een-invasieve-exoot-behandel-m-meer-zoals-een-hond
VrouwkeZondernaam
Hier liep de kat van de buren laatst midden in de nacht over ons dekbed heen...

Inmiddels zijn de buren hun kat kwijt, hij is spoorloos verdwenen.

Ook wij weten eerlijk niet waar hij gebleven is maar missen doen we hem zeker niet!
Davinci83
Je hebt ook van die apparaatjes die, een voor-mensen-onhoorbare pieptoon afgeven en dus dieren afschrikken.
Konijntje
Toch wel bijzonder dat je tegenwoordig ook met vragen over huisdieren bij Refoweb terecht kan. Van alle markten thuis!
VrouwkeZondernaam
;)
Stillawake
Een waterpistool met olijfolie wil ook goed helpen.
Als de kat zich dan bij deeigenaar vervoegt, maar overal vetvlekken achterlaat zul je zien dat het ineens wél mogelijk is het beest binnen te houden.
Bovendien vind de kat het blijkbaar niet prettig.
Wij hebben het beest in elk geval nooit meer teruggezien ;-)

En @Jess:
Als je een hekel hebt aan katten is zelf een kat nemen misschien niet zo'n heel goed idee.
Bovendien is het middel erger dan de kwaal.
Het maakt je onderdeel van het probleem, in plaats van de oplossing.
Chantal89
Hier vind je hele bruikbare tips tegen katten in de tuin.
https://www.intratuin.nl/inspiratie/katten-uit-de-tuin-weren
Allicht het proberen waard!
Vooral de koffieprut werkt goed....
FAV
Een pak goedkope grove filtermaling uitgestrooid tussen mijn bloemen laatst, en geen kat meer gevonden!
naam
Hier ook echt overlast van katten uit de buurt. Komen 's morgens ineens langs je benen uit de schuur als je die opent (vind dat vies de hele nacht een kat in de schuur), ze graven overal kuiltjes in de tuin en doen daar hun behoefte, huilen 's nachts als een baby onder je balkon enz.

Gelukkig nooit over m'n dekbed gelopen, verschrikkelijk zeg ;-)!