(...) Ik ben zo bang om te sterven!!??

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Vraag 1: Soms ben ik bang te sterven zoals ik geboren ben (zondig) maar dan wordt er sussend gezegd: "Meid, je sterft niet vóór je tijd!" Wat moet/kan ik met deze uitspraak?

Vraag 2: Ik ben zo bang om te sterven!!??

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is fijn dat je ook met dit soort vragen bezig bent, want als je om je heen kijkt dan lijkt het soms wel of mensen de aarde als hun paradijs beschouwen. De Bijbel, Gods Woord, leert ons duidelijk dat wij mensen eenmaal moeten sterven. En dat is ernstig, want dan ontmoeten wij onze Schepper. En zoals je zelf al terecht aangeeft: “Hoe kan ik sterven zoals ik geboren ben?” Dat is onmogelijk. Wie sterft, zoals hij geboren is, sterft zonder God. En daarom is er ook een andere geboorte noodzakelijk (vgl. Joh. 3:3). Alleen als we die geboorte kennen, dan is er uitzicht over dood en graf heen. En dan verlang je zelfs van tijd tot tijd om altijd met de Heere te zijn. Dan zingt ook een lied: Nu jaagt de dood geen angst meer aan! Wonderlijk als je dat mag weten.

Is dat ook voor mij, zul je je afvragen?, want zo lees ik je vraag. We stellen de vraag hoe een mens bekeerd wordt. Hoe gaat dat? Ik moet denken aan wat onze Catechismus vraagt: Vanwaar komt zulk geloof? En het antwoord is: Van de Heilige Geest, die het geloof in onze harten werkt, door de verkondiging van het heilig Evangelie (Zondag 25, v&a 65). God bindt ons mensen aan Zijn genademiddelen en dat betekent dat wie door God gekend wil worden zich moet begeven onder  de prediking van Zijn hoogheilig Woord. In de kerk, de werkplaats van de Heilige Geest, vallen Pasen en Pinksteren samen. Daar vernieuwt God door Zijn Geest mensen en doet Hij hen opstaan uit hun zondegraf. Wil God dat ook aan mij doen? Wie tot Hem komt, Die zal Hij nooit en te nimmer buiten werpen. We mogen de Heere onze armoede belijden en Zijn rijkdom begeren.

En dat brengt me vervolgens meer inhoudelijk bij je vraag. Als God je leven vernieuwt, dan ben je van Hem en leef je voor Hem. Dan wordt sterven eenmaal ten volle winst. God neemt door het geloof ook de prikkel van de dood, dat is de zonde weg. En zo is er steeds meer en meer het verlangen om Hem te dienen. En hoe zit het dan met de angst van sterven? Daar geeft God genade voor. Er zijn door de tijd heen kinderen van God (geweest), die verlangen naar het huis van de Vader. Wie vol is van God en geregeerd wordt door Zijn Geest, die krijgt oog voor andere zinvollere zaken in het leven.

Maar hoe zit het met die mensen die me op dit moment van zulke antwoorden voorzien? “Je sterft niet vóór je tijd”. Het is inderdaad waar dat je niet sterft voor je tijd, in de Psalmen (Ps. 31:16) en in het Bijbelboek Prediker (Pred. 7:17) lezen we daarover. Er zou nog meer te noemen zijn. Maar de wijze -althans, ik proef dat in je vraag- waarop mensen dit tegen je zeggen getuigt van weinig (levens)ernst. Wie immers weet de dag van zijn sterven/dood? De Heere Jezus leert ons dat we iedere dag bereid moeten zijn. Elk moment kunnen we voor Gods rechterstoel gedaagd worden. En daarom vind ik de reactie die mensen je geven bijzonder teleurstellend. Ik vind de reactie zelfs heel on-Bijbels. In plaats van je aan te sporen om de Heere te zoeken, laten deze mensen je maar voortsukkelen. En dat kan en mag nooit.

Wat jij hebt te doen is je knieën te buigen voor God en Zijn Naam aan te roepen, opdat je Hem kennen mag. Hoe doe ik dat? Denk maar eens aan dat versje dat je misschien al vroeg geleerd hebt: Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig, op Mijn trouw verbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig. Doe je mond maar open en smeek Hem om Zijn gunst, genade en liefde. De Heere is getrouw aan Zijn Woord. Op dat Woord, zo leert de dichter, geeft God verwachting. En als het dan eens sterven wordt, dan is de prikkel van de dood weg. Dat is door Gods genade. Op grond van Christus offer. Omdat Jezus Christus de dood is ingegaan. En Hij zegt: Ik leef, en gij zult leven. Van dood is geen sprake, want een christen heeft het eeuwige leven. En dat leven bid ik je van harte toe.

Ds. E. Gouda/Oude Pekela

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland