Knuffelen in bed

Ds. A. Th. van Olst / 4 reacties

Vraag

Ik weet dat er al veel over is gevraagd maar toch wil ik echt deze vraag aan een dominee stellen omdat ik in de Bijbel het antwoord niet kan vinden. Ik heb verkering en dat gaat goed. Als hij mij komt wakker maken dan kruipt hij wel eens bij me in bed, met de pyama aan, en die heb ik ook aan. We knuffelen dan intens, maar zitten niet aan geslachtsdelen. Ook komen we niet onder de kleding. Maar mag je daar dan echt van genieten? Of is dat OOK zonde? En mag dat ook niet voor het huwelijk? Ik vind het echt erg moeilijk, want in de Bijbel kan ik het niet terugvinden. Als ik de Bijbel lees krijg ik de indruk dat het fenomeen verkering niet mag. Graag een Bijbels antwoord. Kan ik met een rustig geweten voor God met mijn vriend innig knuffelen en mag dat, zonder dat we te ver gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor deze vraag. Er is al veel over geschreven, maar het feit dat je daarin geen afdoende antwoord vindt, laat zien dat het niet zo heel makkelijk ligt. Zeker niet in de situatie zoals die bij ons is, en waar we als christenen aan gewend geraakt zijn: verkering in combinatie met lichamelijk contact.

Wij kennen verkering. Dat is in het begin nog niet zo heel vast, dat moet groeien. Vervolgens kun je je nog  verloven: dan beloof je elkaar toe te willen groeien naar het huwelijk. Dan pas komt de trouwdag. Tussen het krijgen van verkering en trouwen zitten soms meerdere jaren. Logische vraag is dan wat wel en niet mag.

De Bijbel laat heel duidelijk weten dat geslachtsgemeenschap bij het huwelijk hoort. Dat is voldoende beschreven in prachtige boekjes over jongeren en seksualiteit. Ik noem onder die boekjes het beste boekje: “Niet los verkrijgbaar”, te verkrijgen via de site van Stichting De Vluchtheuvel. Ik hoef daarover dus niets meer te schrijven.

In de Bijbel lees je niets over verkering. Ze hadden er vermoedelijk ook weinig van begrepen als ze zouden weten hoe wij ons voorbereiden op een huwelijk. Izak ontving Rebekka gesluierd in zijn tent, nam haar zich tot vrouw en had haar lief. Zo eenvoudig is dat. Dat is in ieder geval heel wat anders dan dat de intieme omgang in een verkering als het ware vloeiend overgaat in de intieme omgang van geslachtsgemeenschap binnen een huwelijk.

Wie verkering heeft, moet er mee rekenen dat het uit kan gaan. Klinkt niet altijd leuk, maar zo is het. Want trouw is niet beloofd. Je kunt je van alles voornemen, maar je moet er rekening mee houden dat de nadere kennismaking met elkaar kan uitlopen op het uit elkaar gaan. Daarom moet je geen dingen met elkaar doen, die uit elkaar gaan onmogelijk of ongepast zouden kunnen maken. Intieme omgang met elkaar (je mag zelf invullen wat intiem is, in dit geval) kan nadat een verkering uitgaat heel hinderlijk zijn, en het erg moeilijk maken elkaar nog recht in de ogen te kijken.

Als je in een stadium komt dat je echt de overtuiging hebt dat een verkering niet meer uit zal gaan, dan is het wellicht goed te gaan verloven en serieus na te denken over een huwelijk. Vandaar dat sommigen zeggen dat je niet te vroeg aan een verkering moet beginnen. Anders moet je wel een lange adem hebben, als de trouwdag bijvoorbeeld wegens studie nog even op zich moet laten wachten. Overigens is het beter met een goed geweten op sinasappelkistjes te beginnen dan met een slecht geweten in een fauteuil.

Jullie situatie lijkt zo mooi. Is het zonde? Je kruipt bij elkaar in bed, en genieten van het contact met elkaar. Kan daar iets mis mee zijn? Ik ga je teleurstellen: ik zeg geen ja en geen nee. Ik kan dat ook niet. Jullie houden het op zich zuiver door halt te houden voor dingen die bij het huwelijk horen. Ik denk alleen: je moet wel heel bijzonder zijn als je van elkaar houdt en dit vaker doet, om dan over een poosje nog steeds te kunnen schrijven dat je niet verder gaat dan dat. Dan sta je echt heel sterk in je ‘schoenen’. Juist als je niet sterk in je schoenen staat kan het beter zijn om ze aan te houden. Uit zelfbescherming. Je kunt je dus wel afvragen of het in pyama gekleed bij elkaar in bed liggen nu echt bij verkering hoort of dat dit echt iets voor het huwelijk is. Juist als verkering niet terug te lezen is in de Bijbel, is het goed om het bed pas te delen in het huwelijk.

Ben je over een grens heengegaan? Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat je antwoord moet geven op de vraag of je jezelf zo niet onnodig in de gevarenzone begeeft. Als je van elkaar houdt en je gaat langer met elkaar om, en je groeit meer naar elkaar toe, dan is het heel normaal als je ernaar verlangt verder te gaan. En dan kom je direct op het terrein dat God geplaatst heeft binnen de veilige bedding van het huwelijk: van levenslange liefde en trouw. Zo heeft de Heere het bedoeld. Ik denk daarom dat het antwoord op jouw vraag moet zijn: doe dat wat het beste past bij Gods bedoeling. Investeer in het leren kennen van elkaar. Bescherm je gevoelens en bewaar goed wat je moet bewaren. Het gebed: “Bewaar ons voor de boze” moet je kunnen blijven bidden, en dat kan alleen als je jezelf niet in verleiding begeeft. In hoeverre jullie je nu in gevaar begeven is iets wat je samen goed moet bespreken.

Of je dus op deze manier verder kunt gaan? Ik denk dat als je op deze manier verder gaat, je het jezelf in de toekomst erg moeilijk gaat maken. Dat is iets waar je met je vriend over moet praten. En bij dat gesprek moet je niet alleen naar dit moment kijken, maar ook naar de weg die nog voor je ligt. Dat is soms een bochtige weg, soms ook langs afgronden. Sommigen kunnen dicht langs de rand rijden en er rustig onder blijven. Maar veiliger is het om bij die rand vandaan te blijven.

Het maken van heldere keuzes (soms tegen verlangens in) kunnen een relatie zeer verrijken. Als christenen doen we er goed aan onszelf te beschermen. Elkaar in gewone kleding ontmoeten is ook zo’n bescherming.

Sterkte en wijsheid!
Ds. A. Th. van Olst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Utrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
4 reacties
wouterr
Fijn, uitgebalanceerd antwoord!!

(Ik vraag me wel af waar alle reacties zijn gebleven, op alle vragen!)
willie17
Inderdaad mooi antwoord! Doe er wat mee!
davinci
Ik sluit me aan, een goed antwoord en denk eraan terug, vaak begeven we ons in de gevaren zone, niet alleen op dit gebied, heel veel sterkte!
gr Roosje
wburger
De oude reacties zijn nog te bekijken op de oude website van Refoweb: http://website.refoweb.nl/index.php?onderdeel=vragenrubriek
Let op: deze wordt niet meer geupdate en binnenkort verwijderd!

Wellicht kunnen de reageerders hun bijdrage even kopieren en plakken op de nieuwe site...