Ik zit met een probleem rondom de prediking van onze dominee die meer de vorm va...

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een probleem rondom de prediking van onze dominee die meer de vorm van een dogmatische lezing heeft met een zeer beperkt aanbod van genade. En niet alleen ik, maar ook veel andere leden in onze gemeente. Zo nu en dan zie je dan ook gemeenteleden elders naar de kerk gaan om "geestelijk voedsel" te krijgen. Ik heb hier reeds met de kerkenraad over gesproken en ook met onze dominee heb ik al urenlange gesprekken gevoerd. Echter zonder resultaat, zonder enig begrip. Ook weet ik van andere leden dat zij gesprekken hebben gevoerd. Ik zie met lede ogen aan dat er hele serieuze gezinnen binnen onze gemeente steeds vaker ergens anders gaan kerken en daarnaast is er ook al een aantal gezinnen inmiddels overgestapt. Mijn grote vraag is steeds wat te doen in deze zaak. Is dit tij nog te keren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit een lastige vraag vind omdat het (uiteraard) algemeen is gesteld. Ik kan er geen inhoudelijk oordeel over geven, omdat het voor mij niet vast te stellen is wat je bedoelt met “dogmatische lezing” en “beperkt aanbod van genade”. Ik weet ook niet welke vragen je aan je dominee hebt gesteld en welke antwoorden hij heeft gegeven. Ik proef in je vraagsteling wel een serieuze nood.

In zijn algemeenheid ben ik natuurlijk ook van mening dat een preek geen dogmatische lezing moet zijn, maar ik neem aan dat je eigen dominee hetzelfde antwoord zou geven. Mogelijk ervaart hij zelf zijn eigen prediking niet op die manier. Hetzelfde geldt ten aanzien van “beperkt aanbod van genade”. Mogelijk acht je dominee het zijn roeping om het waarschuwende element sterk te benadrukken, zodat het lijkt alsof de deur maar op een kier staat. Overigens zou ik proberen om dan toch door die kier naar binnen te gaan! Het is wel erg jammer als goede en geestelijk gebrachte kritiek niet echt overkomt.

Ik kan (naast het gebed!!!) maar twee dingen bedenken om je te adviseren: 1. de verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de prediking en op het welzijn van de gemeente ligt bij de kerkenraad. Als er werkelijk veel gezinnen wegtrekken omdat ze het onder dit type prediking net vol kunnen houden, zou er bij de kerkenraad een alarmbel moeten gaan rinkelen. Je hebt al met de kerkenraad gesproken, lees ik, maar je zou hen liefdevol de vraag kunnen stellen of het hen geen zorgen baart dat vele gezinnen afhaken en of zij van mening dat al die mensen dat doen uit onzuivere motieven. Heeft de kerkenraad zorg over de gezinnen of ook zorg voor deze gezinnen? Het is fijn en te waarderen dat zij achter hun dominee staan. Maar betekent dat dat ze niet meer voor hun gemeente gaan? Als er echter al een soort vijandbeeld is ontstaan van ‘wij’ (kerkenraad plus dominee) tegen ‘zij‘(gemeente of een deel van de gemeente) is het heel lastig om door de vooroordelen heen te komen.

2. Ik zou je dominee in plaats van kritisch te benaderen eens hartelijk bedanken voor het feit dat hij de deur op een kier heeft gezet, zodat zondaren naar binnen kunnen gaan. Vraag hem eens hoe hij Gods genade heeft leren kennen en waarom hij zo graag uitdeler wil zijn van menigerlei genade. Of misschien kun je eens als je een goed boek hebt gelezen (Boston, Erkines - die noem ik nu maar even omdat deze Schotten een ruim aanbod van genade brachten en toch zeer ernstig en bevindelijk preekten) een passage aan je dominee laten lezen en daarover tot een gesprek komen. Vraag hem bepaalde uitdrukkingen eens aan je uit te leggen. Dat is een andere benadering dan oppositie. Misschien voelt je dominee zich wel aangevallen (het kan natuurlijk zijn dat hij dat zelf oproept) maar dan zal een aanvallende benadering allen maar tot gevolg hebben dat hij zich nog meer gaat verdedigen en rugdekking zoekt. Een niet-aanvallende benadering kan misschien een heel andere kant van hem aan het licht brengen. Mogelijk zal het je ook leiden tot het bijstellen van je eigen gedachten.

Ik hoop van harte dat er wat begrip komt. Soms zijn dominees echter heel eigenwijs (ik kan het weten want ik ben ook dominee). In dat geval kan alleen zijn vrouw nog soelaas bieden.

Hartelijke groeten en Gods zegen gewenst, en veel wijsheid toegewenst,

Ds. H. Korving, Leerdam