Wachten met geslachtsgemeenschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb al ongeveer een jaar verkering. Met mijn vriendin had ik voor die tijd ook al heel veel contact. Nu zijn we al ver naar elkaar toegegroeid, maar gezien onze situatie moeten we nog minstens 2,5 jaar wachten met trouwen. We zijn er allebei diep van overtuigd dat we met elkaar verder willen. Moeten we dan nog steeds wachten met geslachtsgemeenschap?

Antwoord

In de Bijbel zie je dat seksuele omgang binnen het huwelijk thuishoort. Waarom kunnen jullie nog niet met elkaar gaan trouwen? Je moet nu toch ook leven en woonruimte hebben. Ik wilde wel dat ouders daar ook meer oog voor hadden. Ik ben er echt voor dat wanneer twee jonge mensen aan trouwen toe zijn, ze dan ook de gelegenheid krijgen om met elkaar te trouwen. Dan maar een meer eenvoudige bruiloft.

Als je in de verkeringstijd gemeenschap hebt, komt daarmee die relatie toch anders te staan. Dan ook zie je hoe ingrijpend gemeenschap toch is. Bovendien begin je zonder Gods zegen al aan het huwelijksleven. Je zou echt niet de eerste stel zijn dat zegt voor het leven met elkaar verder te willen en dat de verkering toch nog uitging. Dan ook pas besef je hoe ingrijpend het allemaal is.

Probeer toch te zoeken naar mogelijkheden om met elkaar in het huwelijk te kunnen treden en dan voor de duur van de studie het krijgen van kinderen uit te stellen.

Je trouwt in de eerste plaats met elkaar omdat je veel van elkaar houdt en niet vanwege de voortplanting. Op zich horen trouwen en openstaan voor de kinderzegen bij elkaar en ik heb er ook grote moeite mee als om allerlei (luxe) redenen het krijgen van kinderen wordt uitgesteld. Maar het afronden van een studie is ook zo belangrijk dat je dat ook zonder knellende zorgen moet kunnen doen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk