Als kind nooit gedoopt

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongen van 22 jaar. Ik ben gelovig opgevoed en ben er ook veel in het dagelijks leven mee bezig. Ik ben alleen als kind nooit gedoopt, dit zou ik wel graag willen. Mijn vraag aan u is dan ook: zou ik mij als volwassene in een reformatorische kerk kunnen laten dopen? En als dat mogelijk is, hoe gaat dit in zijn werk?

Antwoord

Eerlijk gezegd kan ik daar heel kort in zijn. Wie als kind niet gedoopt is, kan in een reformatorische kerk (zoals je die aanduidt) op volwassen leeftijd gedoopt worden. Meestal gebeurt dat na een traject van belijdeniscatechisatie. Als het goed is behoor je nu tot een kerkelijke gemeente. Daar wordt elk seizoen belijdeniscatechisatie gegeven. Aan het eind daarvan wordt er belijdenis van het geloof afgelegd waarbij zij die niet gedoopt zijn, op volwassen leeftijd gedoopt worden.

Wellicht dat je eerst een gesprekje probeert aan te gaan met de plaatselijke predikant. Hij kan daar het e.e.a. over vertellen. In ieder geval hoef je er niet over in te zitten dat je niet gedoopt kan worden als je als kind niet bent gedoopt.

Blijf vooral ook veel bezig met de dingen van het geloof, zoals je in je vraag aangaf. Dat geeft verlangen om het geloof in het openbaar te belijden en ook om gedoopt te worden.

Ds. R. W.van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

ongedooptvolwassendoop
1 reactie
Jaleco
@vragensteller
Ik heb in dezelfde situatie als jij gezeten. Als je erover wilt mailen, mail dan naar anitajansen2010@live.nl.
Sterkte in je zoektocht!