(...) Als liefde vanuit de ziel komt en God je een ziel geeft, geeft God je dan ...

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik refereer aan een eerder beantwoorde vraag waar een meisje een advies wil hebben over haar geaardheid. Zij geeft aan gevoelens te hebben voor andere meisjes en is bang wat dit voor gevolgen kan hebben voor haar als persoon en als Christen. Iemand van Different geeft als antwoord dat het desbetreffende meisje zich moet gaan verdiepen in haar jeugd, met name op het gebrek/overvloed aan aandacht voor haar vrouwelijkheid door zowel moeder als vaderfiguur. De laatste jaren is uitgebreid onderzoek gedaan naar seksuele geaardheid en de oorzaken hiervan. De theorie dat dit veroorzaakt wordt door opvoeding is allang verworpen (genoeg ouders hebben een tweede kind opgevoed dat deze gevoelens niet ervaarde). Heel veel informatie en onderzoek duiden erop dat gevoelens naar iemand van dezelfde sekse kan worden veroorzaakt door ontwikkelingen in de genen van de foetus tijdens de zwangerschap. Een van de oorzaken hiervan kan zijn dat de moeder bijv. rookte (roken heeft grote invloed op de ontwikkeling van een ongeboren kind, dit houdt niet automatisch in dat je homoseksueel wordt als je moeder rookte). Zelf ben ik heteroseksueel van geaardheid, maar veel van de mensen met wie ik om ga die homoseksueel zijn geven aan dat zij dit altijd al gevoeld hebben, bewust of onbewust. Het antwoord van Different is ongetwijfeld goed bedoeld, maar het betreffende meisje wordt een verkeerde weg ingestuurd door haar te laten zoeken in de richting van de relatie met haar ouders. Waarschijnlijk zal zij met dit advies nooit de gevoelens die zij heeft begrijpen en daardoor geen geluk kunnen vinden in het leven. Beter is het als zij zichzelf beter leert kennen, haar lichaam en ziel (en gevoelens) accepteert voor wat ze zijn. Naast deze opmerking heb ik ook nog een vraag: Als liefde vanuit de ziel komt en God je een ziel geeft, geeft God je dan ook niet de voorkeur in de liefde?

Antwoord

Beste schrijver,

Bedankt voor je betrokkenheid bij dit onderwerp. Het is een gevoelig onderwerp waar veel vragen over zijn en verschil van mening over is. Vanwege de gevoeligheid wordt het vaak vermeden en juist daarom heb ik er waardering voor dat je de vragen en kanttekeningen die je hebt zo duidelijk benoemt.

Je hebt er gelijk in dat een homoseksuele geaardheid niet zomaar kan worden toegeschreven aan gemis in je opvoeding. Er kan inderdaad ook sprake zijn van genetische invloed. Het hoeft niet tegenover elkaar te worden afgezet, het één sluit het ander niet uit. Wat alleen niet klopt, is je opmerking dat de theorie allang verworpen is dat homoseksuele geaardheid kan voortkomen uit de opvoeding. Opvoeding is zeer zeker van invloed. Het hoeft inderdaad niet te betekenen dat alle kinderen uit een gezin homoseksuele gevoelens ontwikkelen. Elk kind reageert anders, vanwege zijn of haar eigen persoonlijkheid. In probleemgezinnen bijvoorbeeld, kan de ene kind het criminele pad opgaan en de ander een eetprobleem ontwikkelen. Als er sprake is van een gezin waar nooit een vaderfiguur aanwezig was, kan de ene zoon op zoek gaan naar bevestiging door heel perfectionistisch te zijn op de werkvloer, en een andere zoon kan op zoek gaan naar bevestiging van een man in een seksuele relatie. Als bepaalde patronen in een gezin al van jongsaf aan aanwezig zijn, is het ook te begrijpen waarom sommige mensen al heel hun leven homoseksuele gevoelens hebben. Tenslotte wil de invloed die van opvoeding uitgaat niet zeggen dat een persoon met homoseksuele gevoelens per definitie uit een gezin komt waarin hij/zij niet bevestigd is in zijn man-zijn of haar vrouw-zijn.

Dan je laatste vraag: Als liefde vanuit de ziel komt en God je een ziel geeft, geeft God je dan ook niet de voorkeur in de liefde? Deze denkwijze lijkt logisch, maar is dat niet. God geeft je inderdaad een ziel met liefde. Maar als mens kunnen we niet enkel op ons gevoel afgaan. Als we dat zouden doen kun je ook bijvoorbeeld overspel en pedofilie goedpraten. Je kan zomaar vanuit het diepst van je hart verliefd worden op een getrouwde vriend of vriendin en deze liefde kan zelfs beantwoord worden. Maar de richtlijnen van God geven ons dan genoeg duidelijkheid om te weten dat je niet altijd je gevoel kan volgen.

Als iemand homoseksuele gevoelens heeft, is dat vaak heel erg moeilijk en pijnlijk voor die persoon. Het lijkt bijna hypocriet als je deze gevoelens niet mag uiten in een relatie. Het is terecht om met die pijn, boosheid en waarom-vragen naar God te gaan. In dit leven zullen we alleen niet antwoord krijgen op al onze waarom vragen. We leven in een gebroken wereld. Op dit
moment hebben vele mensen innerlijke strijd en zijn ze verwond. God doet ons ook geen valse beloften. Hij bevestigt dat het leven nu soms heel moeilijk is, maar eens zal Hij daar verandering in brengen. Tot die tijd zal er veel strijd blijven bestaan.

Ik hoop dat ik je zo een beetje tegemoet heb kunnen komen in de vragen en opmerkingen die je had. Het beste ermee, hartelijke groet,

Gerdien (Eleos)

Lees meer artikelen over:

geaardheid