Ik ben bang. bang voor verkering. Bang om me te binden. Als ik er alleen al aan ...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben bang. bang voor verkering. Bang om me te binden. Als ik er alleen al aan dénk krijg ik het al benauwd en begin ik moeite te krijgen met ademen. Verschillende vragen komen dan in me op: Wat als de liefde/verliefdheid van mijn kant opeens over is? Hoe moet ik het doen? Hoe moet ik met hem omgaan? Kan ik hem wel alle liefde geven die hij nodig heeft? Ik heb het gevoel dat ik ga falen in die relatie. Dat ik in de steek gelaten ga worden. Dat ik teveel aan hem geef en dat het dan opeens over is. Misschien komt het doordat mijn ouders gescheiden zijn en ik het daar nog steeds moeilijk mee heb. Zij dachten ook voor altijd bij elkaar te blijven, maar hebben dat ook niet gekund. Hoe moet ik hier mee omgaan? Als ik ook maar verliefd op iemand ben en aan het woord verkering denk, krijg ik zin om een deken over mijn hoofd te trekken...

Antwoord

Tsjonge, wat is dat ingrijpend als je er nu al van te voren zo tegen aan kijkt. Waarom denk je dat het alleen maar verkeerd kan gaan? Alles wat je kunt bedenken dat het niet goed zal gaan, som je op. Stel je voor dat je gaat fietsen en van te voren alles wat er mis kan gaan al op een rijtje zet zo van: “Wat als ik naast m’n trapper stap, of uitglijd, of tegen iemand aan bots, of als het zadel het begeeft enzv.”

In een verkering gaat het van stap tot stap en je moet niet alle dingen die mogelijk verkeerd kunnen gaan in je hoofd bij elkaar proppen. Sta eerst open voor een verliefdheid en als het zover is, probeer je toe te werken naar een verkering. De verliefdheid gaat weer over, maar liefde blijft als het goed is een levenlang bestaan en dat voel je het ene moment sterker dan het andere moment. Probeer ook eens aan het mooie van dit alles te denken en hoe het zal zijn om dit allemaal te mogen beleven. Dus buig je negatieve gedachten om naar het goede. Als je denkt: “Kan ik hem wel liefde geven”, dan moet je het omdraaien in: “Wat mooi om iemand waar je veel van houdt, liefde te mogen geven”, enzv.

En als je echt negatief over alles wat met verkering te maken heeft, blijft danken, dan zou ik er eens met een deskundige over gaan praten.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering