Ongevraagd YouTube

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Wij hebben een aansluiting via Filternet. Wat ik daarbij lastig vind is het gebruik van Google. Dat is dienstbaar voor tal van nuttige dingen, maar ongevraagd heb je eveneens de mogelijkheid te klikken op YouTube-filmpjes. Voor mij zit daar een stuk verleiding in en daar wil ik vanaf. Mijn vraag is: kan dit op een of andere manier worden weggenomen? Zo ja: hoe? Zo niet, dan is mijn vraag: is dit bij Kliksafe anders? Is er van Filternet/Kliksafe iemand die me daarover kan informeren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Met het filter van Kliksafe kan men via de site van Google klikken op de video's van YouTube.com. Wanneer een video is toegevoegd aan de lijst met verantwoorde video's is deze beschikbaar via het filter van Kliksafe. Wanneer de video wordt geblokkeerd, is deze nog niet toegevoegd of niet verantwoord. U kunt een geblokkeerde video dan alsnog aanmelden via de blokkadepagina.

Voor uitbreiding van de lijst met video's verwijzen we naar de knop op het Videoportal.

Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn. Hebt u nog vragen, dan horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,
Kliksafe,
Piet de Wolf

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

internet
7 reacties
mortlach
Je kunt ook je router zo instellen dat hij bepaalde domeinen - zoals Youtube- in zijn geheel blokkeert.
mluther
@mortlach Enige probleem is dat je dit nog zou kunnen uitschakelen. Persoonlijk zou ik eerder voor een programma als K9 gaan dan. <a href="http://www1.k9webprotection.com/">Klik hier voor de website van K9</a> Je kunt het beste iemand anders het wachtwoord inlaten voeren. Op die manier kan je er zelf niet meer omheen.

Een goed alternatief voor Kliksafe zou overigens Solcon kunnen zijn. Die gaan binnenkort of hebben ondertussen een nieuw filter geïntroduceerd waarmee je extra websites kunt blokkeren (ook YouTube). Voor meer informatie hierover kan je het beste contact opnemen met Solcon.
mortlach
Ik ben uberhaupt niet voor gefilterd internet. Ik vind het gevaarlijk om andere mensen de macht te geven om te bepalen wat ik wel en niet mag zien. Maar ik begrijp de redenen van christenen wel.

Als je toch niet regelmatig in het menu van je router hoeft te zijn, kun je ook dat wachtwoord wel door een vriend laten instellen. En volgens mij kom je echt niet zomaar om de 'blacklist' van je router heen. Wil je het wachtwoord zelf beheren, dan zorgt het er in ieder geval voor dat je behoorlijk wat stappen moet ondernemen om zo'n filmpje te bekijken. Dat gebeurt dan niet 'per ongeluk' meer.
mluther
@mortlach Ik heb zelf weliswaar een filter, maar ik mis bij mijn mede-christenen vaak een stukje bewustwording. Men kijkt niet kritisch naar wat men ziet of wil zien. Dat komt doordat men een filter ertussen heeft gezet en verder niet meer zelf nadenkt.

Overigens is dit probleem begonnen toen men de TV resoluut heeft afgewezen (niet alle kerken hebben dat overigens gedaan). Nu TV via internet steeds verder opkomt, zijn jongeren aan zichzelf overgeleverd. Ouders weten vaak niet wat er te zien is. En als men erachter komt blokkeert men het alleen (of stappen over op een provider die nog 'strenger' filtert), denkend dat hun kroost het nergens anders zal zien (zeer kortzichtig is dat natuurlijk). Nee, er zou juist jongeren bijgebracht moeten worden hoe je kan beoordelen of een programma goed of slecht is.

Zelf heb ik gewoon toegang tot Uitzending Gemist etc., maar ik zit er eigenlijk vrijwel nooit af. Een TV aansluiting in huis, maar niet aangesloten. Waarom? Omdat het meeste eigenlijk van zulke slecht kwaliteit is, dat ik het gewoon niet wil zien. Ik kijk liever een Amerikaanse serie/film. En het nieuws lees ik wel in de krant (epaper), het NOS journaal is ook niet meer wat het is geweest.
Spatie
@mluther
Ik mis bij mede-refowebbers vaak een stukje zelfkennis....
Ik begrijp uit je reactie dat je het behoorlijk goed met jezelf getroffen hebt.
Jij bent kritisch over wat je ziet of zien wilt. Jij denkt zelf na. Jij hebt zo sterk dat je vrijwel nooit naar uitzending gemist kijk. Jij houdt van goede kwaliteit uitzendingen. Jij.....
mluther
@Spatie Je valt behoorlijk de mand. Hetgeen jij mij verwijt doe jezelf op deze manier ook. Jij voelt je wel een heel stuk beter als die andere, die geen zelfkennis hebben. Je verwijt mij indirect dat ik ook geen zelfkennis zou hebben. Verder beweer je dat ik het goed met mezelf getroffen heb. Het lijkt er echter op dat jezelf precies hetzelfde doet. Want jij verheft je niet boven een ander, jij hebt geen zelfkennis enz. Dat noemen we ook wel nederige hoogmoed.

Wees blij als er iemand is die wel een kritische houding kan aannemen ten opzichte van media. In mijn omgeving probeer ik die kritische houding op anderen over te dragen.

En in tegenstelling tot wat je me voor de voeten werpt, dat ik het met mezelf getroffen heb, dat ervaar ik zelf toch wel heel wat anders. Ik ben net ruim 2 jaar zwaar depressief geweest. Nee, ik heb het niet zo goed met mezelf getroffen, maar wel met mijn God, die mij in al die tijd niet in de steek gelaten heeft. En klaarblijkelijk heeft God mij de onderscheidingsgave willen geven. Dankt God in alles. Wees dankbaar voor wat je hebt, dat is mijn houding.

Tot slot als het anders is overgekomen, mijn excuus. Zo ben ik dan wel weer. Op 1 reactie baseren dat iemand het met zichzelf getroffen heeft vind ik erg knap. Verder kwam het erg aanvallend over, alsof jij een stuk beter bent dan mij. We zijn allemaal mens, laat dat ons nederig/zachtmoedig maken tegenover elkaar.
Spatie
@mluther
Mijn reactie op jouw was erg fel. Sorry daarvoor.
Jouw reactie kwam op mij over als: ik heb mijzelf gewoon volledig in de hand. Ik ben zo sterk dat ik (bijna) nergens naar kijk. Mensen die dat niet kunnen zijn minder dan ik.

Ik ben het overigens volledig met je eens over die afwijzing van de TV. Als wij allemaal gewoon opgevoed waren met de TV in huis, was het nu een stuk eenvoudiger geweest om onze kinderen de nodige bagage mee te geven. Nu is er ineens zo'n vloedgolf aan mogelijkheden, dat je als ouder er bijna in verdrinkt.

Zo zie je maar weer dat je je oren niet moet laten hangen naar alles wat opgelegd wordt door de kerk. Zelf blijven nadenken, beslissingen nemen, je standpunt innemen is ontzettend belangrijk.