Zaad ingevroren

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend heeft 16 jaar geleden zaadbalkanker gehad. Hij is daarvan genezen, maar kan nu geen kinderen meer via de normale weg verwekken. Wel is er toen zaad ingevroren. Mogen wij als christenen daar gebruik van maken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag is niet zozeer een bijbelse, maar een ethische vraag. Jouw vraag bestaat uit vele stukjes. Ten eerste, mocht jouw vriend 16 jaar geleden wel zaad invriezen? Deze vraag is de kern van jullie probleem! Tweede vraag, waarom kreeg jouw vriend zaadbalkanker? Had de Heere daar een bedoeling mee? Wij kunnen niet achter de schermen van de Heere kijken.

Ik ben altijd tegen deze technieken geweest, omdat men in eerdere stadia na bevruchting van een aantal cellen het overschot aan bevruchte eicellen weggooide (kinderen in de moederschoot geweven weggooit). Maar het wordt een heel ander verhaal wanneer men, als ik goed ben ingelicht, deze techniek preciezer/nauwkeuriger verder heeft ontwikkeld en er dus niets meer weggegooid wordt.

Als u dan aan mij persoonlijk zou vragen, mag een christen deze techniek gebruiken (zaad van eigen man) en u hebt goed geïnformeerd dat er geen overtollige kinderen in het ronde archief worden gegooid, dan denk ik niet dat er gegronde bijbelse redenen zijn om het niet te mogen doen. Maar het is en blijft uw persoonlijke overweging in biddend opzien naar de Heere.

Ik hoop dat het antwoord jullie beslissing iets vergemakkelijkt. God zegene jullie bij deze keuze!

Ds. J. Hoekman

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk