(...) Ik wil het graag tegen de dominee zeggen, maar ik ben bang dat hij mij din...

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Beste dominee jonker. Zoals ik in de laatste vraag gezegd heb, wil ik eigenlijk wel belijdenis wil doen. Ik wil het graag tegen de dominee zeggen, maar ik ben bang dat hij mij dingen gaat vragen waar ik geen antwoord op kan geven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eigenlijk wil je wel belijdenis doen, zo schrijf je. Maar wat houdt je dan tegen? Is het iets in jezelf, of in de gemeente of in de dominee? Het lijkt het meest op het laatste. Wanneer je het aan je dominee voorlegt, kan hij je inderdaad vragen stellen. Blijkbaar voel je je onzeker, omdat hij jou vragen kan stellen waar je geen antwoord op kunt geven. Maar welke vragen zouden dat kunnen zijn? Betekent het misschien dat je aan een bepaalde maat of norm moet voldoen? Of wordt je door die vragen geroepen om je helemaal aan de Heere en Zijn dienst te wijden? Dit laatste is helemaal niet erg.

Maar als het gaat om een bepaalde maat of norm, dan is het wel belangrijk dat dit overeenkomt met de Bijbel. Daarover zul je dan met je predikant zeker kunnen spreken. Of zitten de vragen dieper? Ik kan dat vanzelfsprekend niet weten, maar als dat zo zou zijn, misschien is er een ouderling met wie je gemakkelijker over deze dingen kunt spreken?

Ik zou zeggen: probeer het gesprek niet uit de weg te gaan, maar bereid je er biddend op voor. Als je het van de Heere verwacht, zal Hij je zeker daarbij helpen.

Veel sterkte toegewenst,
Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

belijdenis