Niet eerlijk geweest tegen man

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben een goed huwelijk met drie kinderen. Een jaar geleden hebben wij een moeilijke tijd gehad omdat ik toen pas aan hem opgebiecht heb dat hij niet de eerste voor mij was met wie ik gemeenschap had gehad. Gelukkig is dat allemaal ten goede gekeerd en zijn wij samen met God een drievoudig snoer. Maar er was nog iets gebeurd toen wij verkering hadden. Ik werd namelijk een beetje verliefd op een man en ben er een keer mee weg geweest. Dat laatste heb ik ook vorig jaar aan mijn man verteld, maar ik heb het gevoel dat ik maar de halve waarheid verteld heb. Ik heb namelijk niet verteld dat ik hem best leuk vond. Moet ik voor deze vergissing nu wéér mijn huwelijk op het spel zetten? Ik heb het naar God toe beleden en ik weet dat Hij mij vergeeft, maar ik worstel er zo mee of Hij wil dat mijn man dit per sé moet weten. Want dan zal hij zich zo vreselijk bedrogen voelen en ik wil hem niet nog eens zo kwetsen.

Antwoord

Het is erg moeilijk om op deze vraag een antwoord via Refoweb te geven. Ik zou graag de mensen willen zien die achter deze vraag zitten. Daarom maar kort schriftelijk.

Wat een zegen om in een huwelijk te kunnen spreken van een drievoudig snoer. Dat wil dus zeggen: samen de Heere dienen. Zo'n verbintenis wordt niet gauw verbroken (Pred 4:12). Het is dan ook al gebleken dat het een stootje kan verdragen. En als er dan nog iets zit van het verleden, dan behoeft er die vrees toch niet te zijn het huwelijk op "het spel te zetten"?

Laat uw man uw vraag maar lezen. Het is beter zoiets uit de weg te ruimen dan het gevoel te hebben elkaar niet eerlijk in de ogen te kunnen zien omdat er nog iets verborgen bleef.

Aan de andere kant: als u verteld hebt in de verkeringstijd met iemand anders te zijn uit gegaan, dan is het ook wel vanzelfsprekend dat die ander aardig gevonden werd! Want anders doe je dat toch niet? Dus dat zal voor uw man ook wel niet zo kwetsend zijn na zo lange tijd.

Ds W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

opbiechten