De beste kerk

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Laatst zat ik te denken over de conflicten tussen verschillende kerkstromingen binnen het christelijke geloof. Ik kom zelf uit een evangelische gemeente en ga ook af en toe een keer naar een Hervormde gemeente. Ook ben ik puur uit nieuwsgierigheid een keer naar de Ger. Gem.  geweest en dat zette mij aan het denken. Ik hoor vaak meningsverschillen binnen kerkstromingen over hoedjes en rokjes. Maar ook hoor ik dat er dingen gezegd worden over de verkeerde leer bij andere kerkstromingen of dat er aan kinderdoop wordt gedaan. Is het niet zo dat ieder zijn eigen normen, waarden heeft om zo zijn liefde en talent aan God te uiten en hem daarvoor te danken? En is het zo dat in sommige kerkstromingen daadwerkelijk een verkeerde leer wordt geleerd, of is het meer een (heel erg) egoïstische denkwijze die mensen hebben omdat zij vinden dat hun kerk de beste is?

Antwoord

Dank voor je vraag, die veel te denken geeft: hoe zijn wij kerk met elkaar? Hoe legitiem is de verschrikkelijke verdeeldheid?

Kerk-zijn, gemeente-zijn heeft alles te maken met horen naar de stem van de Herder. De stem van God. De stem van de Zaligmaker. Biddend om de Pinkstergeest, om het Woord recht te mogen verstaan en gaan... horend wandelend. Maar ja, één en dezelfde stem wordt soms zo geheel verschillend gehoord, met name rondom het thema “aanbod van genade.”

De verschillende reformatorische kerkverbanden die er zijn, zijn alle ontstaan vanuit het verlangen naar een zuivere leer en daaraan gekoppeld een heilig leven. Maar ook vanuit de gedachte dat andere kerkverbanden tekort schieten of zelfs echt een onjuiste leer verkondigen of daarvoor op z’n minst (passief of actief) ruimte bieden.

Je kunt je met recht afvragen of ook niet de hoogmoedige gedachte “Ik weet het beter dan jij!” een rol heeft gespeeld... Wij worden geroepen tot dienstbetoon, niet tot heerszucht. Er zijn veel kleine baasjes in de reformatorische wereld... Meer dan eens ging het -denk ik- welbeschouwd niet zozeer om theologische kwesties, maar veeleer om botsende karakters; conflicterende persoonlijkheden.

Zijn er echt kerken die een onjuiste leer verkondigen? Om een antwoord op die vraag te hebben, moet je eerst helder krijgen wat een onjuiste leer inhoudt. Op die vraag hebben de verschillende kerkverbanden een zelfde en een verschillend antwoord.

Al die verschillende kerkverbanden leren en belijden de inhoud van de 12 Artikelen. En toch achten ze hun eigen kerkverband het meest legitiem op het punt van “de nadere uitwerking”. Bij die nadere uitwerking moet je wel goed opletten dat je het Lam Gods niet uit het oog verliest (voor zover het al in het oog was...).

De norm voor kerk-zijn en gemeente-zijn is louter het Woord van God. Niet mijn talenten of gaven, mijn gedachten en meningen. Maar hoe hoor je dat en lees je dat? “Och schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!”

Eén ding is zeker: als jouw of mijn  kerkverband eigenlijk alleen maar zijn eigen stem wil horen en boven de stem van de goede Herder uit spreekt,  dan heeft dat kerkverband een donkere en eenzame toekomst.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

verdeeldheid