Geen theater

Ds. A.K. Wallet / 6 reacties

Vraag

Hoe kan ik andere mensen duidelijk maken dat ik geen theater wil bezoeken? Als ik vertel dat ik dat niet doe vanwege godsdienstige redenen vragen ze of ik wel eens bij een theatervoorstelling ben geweest. Ze vinden dat ik dus niet op voorhand al kan zeggen dat het niet goed is. Wie kan mij helpen om ze duidelijk te maken waarom ik het niet wil?

Antwoord

Beste vrager,

Je zult steeds weer vragen op je afgevuurd krijgen als je “nee” zegt. Als je niets zegt ben je als een dode vis die met de stroom meegaat. Als je je door de Heilige Geest laat leiden zul je tegen de stroom ingaan, maar vergeet niet dat je dan achter Jezus aanloopt. Dus ben je in feite nooit alleen.

Dat is ook het criterium waarom het draait bij jouw vraag. Om anderen duidelijk te maken waarom je niet gaat  naar bepaalde gelegenheden, zul je duidelijk moeten maken dat je er niet kunt zijn met Jezus. De vraag is : kun je de wederkomst van Christus verwachten als je op een bepaalde plaats bent. Als er geen plaats is voor Jezus, dan ook niet voor mij.

Heel concreet vraag je over het theater, de schouwburg. Het is de plaats waar toneelstukken worden opgevoerd. (Er zijn ook muziektheaters, de opera, musical, cabaret, enz., ik beperk mij tot het meest eigene van de schouwburg: het toneel.) Nu zijn er toneelstukjes die je op een gezellig avondje bijvoorbeeld als vereniging met elkaar speelt, waar niets kwaads in hoeft te zitten. Maar de toneelstukken die in het theater worden opgevoerd zijn veelal van een ander gehalte. Iemand heeft eens gezegd (ik meen de grote Abr. Kuijper): ”op het toneel wordt alles gedaan waarvoor Christus Zijn bloed gegeven heeft.” Dat betekent dat alles gedaan wordt wat God verboden heeft. Per toneelstuk zal de aard daarvan verschillend zijn, maar over het algemeen is dit wel de trend.

Zelf ben ik er één keer geweest. Op het avondgymnasium werd door leraren wel eens gewezen op bepaalde stukken die je echt gezien moest hebben. Zodoende kwam ik in de schouwburg waar een stuk van Shakespeare werd gespeeld. Ik ben tot de pauze gebleven omdat ik er God niet kon ontmoeten. Voorafgaande aan de pauze werd aangekondigd dat we na de pauze van seks konden genieten. Enkele vrienden en ikzelf zijn toen weggegaan en hebben ook op het formulier aangegeven wat onze ervaring was met dit toneelstuk. Ik ben er nooit meer geweest. Het staat voor mij op de ’brede weg’. Daarbij komt dat spelers  soms een zondige rol moeten spelen, waarbij ik mij afvraag:  kan dat als je over alles Gods zegen vraagt?

Er zijn toneelstukken waarin een bepaalde zaak uit de samenleving aan de orde gesteld wordt, om het publiek wakker te schudden.Ik denk niet dat het op deze manier, van drama/tragedie, moet. Wij zoeken naar de mening van de Heere God, in zaken die ons leven en de samenleving betreffen in het Woord van God en de prediking daarvan. Een christen zal wellicht voor puritein en wereldmijdend gehouden worden, maar de smalle weg is nu eenmaal niet de brede weg. “Al wat niet uit het geloof is, is zonde,” zegt de Schrift (Rom. 14:23).

Ds. A. K. Wallet

6 reacties
EVA
Beste vragensteller,
Nu ga je de argumenten van ds Wallet gebruiken om je te verdedigen, wanneer er weer zo'n vraag komt? je kan er pas over oordelen als je idd zelf een keer daar heen geweest bent, om te zeggen daar hoor ik als christen niet omdat...en dan kan je je eigen belving daar in vullen.
Is er een drama stuk waarvan je door de voorstukken al weet dat er dingen in voorkomen die niet overeen komen met de bijbel, dan kan je dat uitleggen.
Toets het aan de bijbel, en maak dan je keuze met Hem.
Catherine
Als je alleen maar zo zegt, om godsdienstige reden ? Tja, dan is dat tamelijk vaag.
Mijn moeder zei altijd: als God wederkomt, wil je dan daar aangetroffen worden ? In zo'n plaats van onheiligheid ? Terwijl in mijn ogen veel toneelstukken helemaal niet spottend waren bedoeld. Maar wat ik begrijp, uit krantrecensies, is er nog maar bar weinig waar je "onbezorgd" naar toe kunt gaan.
19855
@EVA als ik jou redenering na gaat zou ik dus eerst ergens 'heen' moeten voordat ik kan zeggen dat ik 'daar' niet meer heen kan. Lijkt me vrij krom van sommige zaken weet je toch al op voorhand dat je daar niet heen kan?

De eerste christenen (tegenwoordig 'populair') gingen niet naar het theater, ook niet om het eerst te toetsen.
Cloudsadmirer
19855,
Hoe weet je dat? Waar kan ik dat vinden?
floddertje
Onderzoekt alle dingen en behoud het goede.

Als ik alleen al kijk naar de aankondigingen, geloof ik niet dat we ons daar moeten begeven. Mijn opa hield ons altijd voor, je mag overal komen, waar je God kan ontmoeten, zonder dat je je met eerbied gezegd hoeft tev erdedigen.

Het draait, zoals het bij vele festiviteiten gaat, om volksvermaak, alles is zo zinloos leeg als je er met een christelijke bril naar kijkt.
10249
Het is al vaker gezegd, maar ik wil nog eens benadrukken dat je inderdaad niet moet laten overhalen om mee te gaan, ook niet om het te proberen of te toetsen. Ik spreek uit ervaring, ik heb zelden zo sterk de macht van de duivel meegemaakt als die ene keer dat ik naar een theater ben geweest. En dat terwijl mensen van te voren zeiden dat dit nog wel het meest 'nette' theater zou zijn... Wees radicaal.