Wat wordt nu eigenlijk bedoeld met "Gods rommelende ingewanden?

Ds. L.W.Ch. Ruijgrok / Geen reacties

Vraag

Wat wordt nu eigenlijk bedoeld met "Gods rommelende ingewanden?

Antwoord

We komen deze uitdrukking meerdere keren in de Bijbel tegen. Allereerst in Jesaja 16:11: “Daarom rommelt mijn ingewand over Moab”. Hier gaat het echter niet over Gods “rommelende ingewanden”, maar over die van Jesaja. Jesaja treurt over de toekomstige ondergang van Moab. Hij moet Moabs’ ondergang aankondigen, maar doet dat niet uit de hoogte. Integendeel, hij is diep bewogen over Moab. Wat Moab te wachten staat raakt en ontroert hem diep en hij brengt dat o.a. onder woorden door de betuiging: “Daarom rommelt mijn ingewand over Moab”.

Vervolgens komen we deze uitdrukking ook tegen in Jes. 63:15. Dit gedeelte bevat een vurig gebed van Jesaja met het oog op Israëls verlossing. Daarin komt de zinsnede voor: “Zie van de hemel af en aanschouw van Uw heilige woning; waar zijn Uw ijver en Uw mogendheden, het gerommel van Uw ingewand en van Uw barmhartigheden?” Hier gaat het wel over het rommelen van Gods ingewanden. En dat is ook het geval in Jeremia 31:20: “Is niet Efraïm Mij een dierbare zoon, is hij Mij niet een troetelkind? Want sinds Ik tegen hem gesproken heb, denk Ik nog ernstig aan hem; daarom rommelt Mijn ingewand over hem: Ik zal Mij zijner zekerlijk ontfermen, spreekt de HEERE”.

In beide citaten duidt het “rommelen van Gods ingewanden” op Zijn grote bewogenheid. Dat de HEERE tot in het diepst van Zijn binnenste (Zijn ingewanden) bewogen en aangedaan is. Heel duidelijk blijkt dit uit Jeremia 31:20. Hij heeft Israël lief als een ‘troetelkind’. Daarom “rommelt Zijn ingewand over hem”. Dat is: Hij is “innerlijk over hem bewogen” (Kanttekeningen Statenvertaling). Gedrongen door die liefde en bewogenheid zal Hij Zich over Israël ontfermen.

In het citaat van Jes. 63:15 gaat het over precies hetzelfde. Jesaja’s klacht is: het lijkt wel of de HEERE Israël heeft vergeten, niet meer naar Zijn oude bondsvolk omziet en het geheel overlaat aan zichzelf. Vandaar de prangende vraag: “Waar Zijn Uw ijver (bedoeld is: de liefdesijver)? Waar Uw mogendheden (bedoeld is: Uw machtige verlossende hand)? Waar het gerommel van Uw ingewand en van Uw barmhartigheden”.

Je ziet: ook al klinkt de uitdrukking “Gods rommelende ingewanden” wat ouderwets in onze oren, het is toch een voluit bijbelse uitdrukking. Bovendien een uitdrukking waar een diep geestelijke werkelijkheid achter schuilgaat, namelijk die van Gods grote liefde en bewogenheid jegens diepschuldige en opstandige zondaren. God is geen onbewogen God. Geen koud noodlot. Geen dreigend fatum. Nee, Hij is zeer bewogen. Vroeger zei men: God is oneindig veel meer bewogen over u dan u over God én... Hij is oneindig meer gewillig om jou te verlossen dan jij gewillig bent om verlost te worden. Welk een prediking gaat er van die “rommelende ingewanden” van God uit, of niet?!

Ds. L. W. Ch. Ruijgrok