Zwanger willen worden, maar bijna nooit ongesteld

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Stel je wilt zwanger worden, maar je bent bijna nooit ongesteld. Hoe weet je dan wanneer je zwanger bent? Moet ik maar constant testen gaan doen? Of er pas na maanden achter komen?

Antwoord

Daar is veel moeilijker achter te komen dan wanneer je een regelmatige cyclus hebt. Heel vaak merken vrouwen het ook al gauw aan allerlei verschijnselen dat ze zwanger zijn en daar zou je ook op kunnen wachten alvorens een test te doen.

Verder zou je ook kunnen temperaturen. Dat moet dan wel 's morgens rond dezelfde tijd gebeuren, rectaal. Ook moet de thermometer dan al afgeslagen op het nachtkastje liggen. De temperatuur gaat meteen na de eisprong iets omhoog (ongeveer 0,4 graad Celcius).

Als je die cyclus niet zwanger wordt, dan gaat de temperatuur na 12-14 dagen weer naar beneden en dan ga je meestal diezelfde dag ook menstrueren. Bij een zwangerschap blijft de temperatuur hoog. Als de temperatuur langer dan veertien dagen hoog blijft, zou je alsnog een zwangerschapstest kunnen doen.

Ali Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

vruchtbaarheid