God schept geen psychopaat

Ds. P. Roos / Geen reacties

Vraag

Wij kennen een autist die geheel geen emoties heeft en iedereen in zijn omgeving het leven zuur maakt door middel van zijn psychopathie. Nu vragen wij ons af, hoe kan God een mens scheppen met zo’n ziekte?

Antwoord

Over de persoon in kwestie heb ik geen mening en ik kan me er ook geen voorstelling van vormen. Autisme heeft momenteel sterk de aandacht, omdat het blijkbaar een aandoening is die veel voorkomt. Het beeld dat de vraagsteller schetst heeft duidelijk heel negatieve aspecten. Ik kan dat dus niet beoordelen omdat de betreffende persoon mij onbekend is.

Ik weet van andere personen dat de hier gebruikte aanduidingen zeker voorkomen. Het gaat om een heel aangrijpende werkelijkheid. Je kunt je inderdaad afvragen welke bedoelingen de Heere heeft met dusdanige levens. Want de raad aan een autist om ertegen te vechten of zijn neigingen te onderdrukken, is weinig realistisch.

De hier gestelde vraag behoeft wel enige correctie. U gaat ervan uit dat de Heere deze persoon zo geschapen heeft. Kun je dat zo zeggen? Natuurlijk is ieder mensenleven een schepping Gods. Heeft God mensen geschapen met allerlei ziekten en kwalen? Deze gedachte speelt op het terrein van een bekend theologisch geschilpunt dat we aanduiden met de naam Supralapsarisme. Deze stroming stelt dat God de zonde gewild heeft. Gods besluiten gaan terug tot voor de val.

Deze stelling werd gevonden bij enkele bekende oudvaders. Maar verreweg de meeste theologen hebben deze stelling niet aangedurfd. Er zijn teksten in de Bijbel, die enige grond geven aan deze gedachte. De vaten des toorns zijn door de Heere verwekt (Rom. 9:17,22). We hebben het hier over de oorsprongen van de zonde. Ook de bekende Dordtse Synode heeft deze gedachte niet uitgesproken, al veroordeelde men het supra standpunt niet.

De schroom hiertoe vindt hierin grond dat men niet mag zeggen dat de zonde uit God is. Er zijn immers ook teksten die aangeven dat de Heere verre is van goddeloosheid (infra). Ook wij willen hier dus geen stellige keus maken.

Ik keer terug naar de gestelde vraag. Ik ga niet mee met de gedachte dat God de Schepper is van onvoorstelbare verkeerdheden. Ziekten worden in de Bijbel soms toegeschreven aan de mens zelf, aan de duivel of aan God. Je kunt hier niet zomaar een keus maken. De huidige leer over de mens (antropologie) ziet in veel gevallen de mens als het product van zijn genen, van zijn aanleg. Dat neigt ook naar een zeker fatalisme. Ik ben er echter van overtuigd dat ook ieder mens zijn verantwoordelijkheid heeft. Er zijn altijd mogelijkheden in de mens, waarop hij kan worden aangesproken, hoe gering deze ook zijn.

Uit bovenstaande zinnen blijkt dat de vraag van de vraagsteller moeilijk te beantwoorden is. Ik heb daartoe niet echt de sleutel. Kunnen we het zo stellen dat we dit aan de Heere overlaten? Kunnen we er vrede mee hebben dat we niet in staat zijn alles over de Heere te weten? Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten. Laten we dat eerlijk erkennen. Dat behoeft ook geen afbreuk aan het geloof te doen.

Ik voel geheel mee met de vraagsteller dat zulke vragen bij tijden bij ons boven komen. Maar het blijven eigenlijk onbeantwoorde vragen. Zulke vragen zijn er toch heel veel? Ik stel ertegenover dat we de Heere niet kunnen narekenen. De geopenbaarde waarheid is dat de Heere de mens goed geschapen heeft en dat de zonde uit de mens is voortgekomen. Stel daar eens tegenover dat de Heere in ieder geval de Bron van alle goed is. Dat Hij in Christus de oplossing voor zonde en kwalen heeft gegeven. Jezus heeft ook onze ziekten op Zich genomen. Het gebed om Zijn bijstand en genade kan hier uitkomst bieden.

Tenslotte is het ook zo, dat elke kwaal, juist ook psychische kwalen, positieve elementen bevatten. Mensen met psychische moeiten kunnen op een ander terrein hoogbegaafd zijn. Dat stelt alles weer in een ander licht. Verder zou het kunnen zijn dat mensen die hier te worstelen hebben, juist ook hierdoor kunnen leren des te meer uit Gods genade te leven. Zo leren we voort te gaan op de vleugelen van het gebed.

Ds. P. Roos