Lichaam voor de wetenschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik loop al een tijd met een grote vraag. Ik heb een vrij zeldzame longziekte. Er zijn maar een stuk of 20-30 mensen met dezelfde ziekte in Nederland. Zou ik, als ik kom te overlijden, mijn lichaam aan mogen bieden aan de wetenschap om zo onderzoek aangaande die ziekte te verrichten? Misschien kunnen daar dan wel levens door verlengd worden. Maar mijn grootste vraag is eigenlijk, wat zegt de bijbel daarover? Ze gaan dan wel snijden in een lijk. Zegt de bijbel dan niet dat dat schennis is? Ik zelf heb eigenlijk iets van: het is moderne medische techniek. Zouden wij die dan niet mogen gebruiken? En als het volgens de bijbel geoorloofd is, waar zou ik me dan moeten melden om mijn wens kenbaar te maken?

Antwoord

Juist omdat er veel onderzoek na de dood op mensen is gedaan, kon de medische wetenschap verder komen, konden er oorzaken en therapieën van ziekten worden opgespoord en daar profiteren alle nu levende mensen wel in meer of mindere mate van mee.

De Bijbel verbiedt het snijden in een overledene niet. Zo werden er in Bijbelse tijden overledenen gebalsemd. Denk aan Jozef die in Egypte stierf, gebalsemd werd en begraven wilde worden in het beloofde land. Balsemen kan alleen goed gaan als de ingewanden uit het lichaam werden weggenomen.

Ik denk dat het het beste is dat je hierover doorspreekt met de longarts bij wie je onder behandeling bent.

Ali Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

donatie en transplantatiedood