Geachte dominee Schreuders. Ik lees hier de vraag van dat meisje die in gesprek ...

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Schreuders. Ik lees hier de vraag van dat meisje die in gesprek is met twee jehova’s getuigen. Ik maak me direct zorgen. Ik ben daar opgegroeid en als een “getuige” gedoopt en later uitgesloten. Nu kerk ik in de Gereformeerde Gemeenten en volg daar catechisatie. De “getuigen” hebben de drie-eenheid (1 Joh. 5 vers 7,8) wijselijk weggehaald uit hun bijbel. En dan Handelingen 5 vers 3,4: De geest is God. Joh 10 vers 30: De Vader en de Zoon zijn één. Als de Vader en de Zoon één zijn, is de Zoon dus ook God. Hun smoesje is dan dat ze zeggen dat er bedoeld wordt: één in denken en doen. Maar dan nog moet Jezus God zijn, want een mens kan niet hetzelfde denken en doen als God, aangezien er staat: “Uw wegen zijn hoger dan die van ons en Uw gedachten hoger dan de onze”. Ik heb overigens geen frustratie over mijn opvoeding. Ik ben met veel liefde opgevoed, alleen niet in een christelijke religie.

Antwoord

Ik kan alleen maar bevestigen hetgeen je zegt. Inderdaad is mij bekend dat de Jehova's getuigen weinig op hebben met de kerkelijke leer van de drie-eenheid en derhalve hun ‘bijbel’ hebben aangepast aan hun leer. Je geeft daar zelf enkele voorbeelden van. Ik beschik niet over een ‘bijbel’ van de Jehova’s, zodat ik niet ogenblikkelijk deze en andere schriftplaatsen kan controleren.

Inderdaad is de leer van de drie-eenheid voluit bijbels en slechts door capriolen uit te halen te ontkennen. Daar kun je gerust bezorgd over zijn, want het is een slagader in de christelijke leer. Gelukkig ben jij aan hun strik ontkomen en weet je je geroepen anderen te waarschuwen. Dank God en wijsheid toegewenst in het waarschuwen van anderen

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

Jehovah's Getuigen