Ik heb belijdenis gedaan, maar ervaar lang niet altijd honger naar God en Zijn W...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik heb belijdenis gedaan, maar ervaar lang niet altijd honger naar God en Zijn Woord. Mijn ouders vinden het bijvoorbeeld erg dat ik vaak doordeweekse diensten (1x per maand zijn die er ongeveer) verzuim omdat ik geen zin heb of moe ben of in een dip zit. Zij wijzen mij erop dat ik duidelijk iets heb beloofd.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In de drie regels die je getypt hebt, stel je eigenlijk geen vraag. Je vertelt daarin iets over jezelf én over je ouders. Door deze regels op Refoweb te zetten wil je wel dat erop gereageerd wordt. Nu, laat ik dat dan in alle voorzichtigheid mogen doen.

Je begint met te vertellen dat je belijdenis hebt gedaan. Dat roept bij mij de vraag op: wanneer is dat gebeurd en hoe heb je dat gedaan? Heb je belijdenis gedaan, omdat je toch eens met het gaan naar catechisatie wilde stoppen? Of omdat je vond, of je ouders, dat je toch zachtjesaan de leeftijd had gekregen om het te doen? Of deed je het vanuit de behoefte van je hart? Kon je niet meer uitkomen onder de klem die de HEERE sinds je Doop op je leven had gelegd? Wilde je écht voor Gods aangezicht uitspreken, dat je Hem wil dienen en volgen, ook al kun je dat niet van jezelf?

Wie écht belijdenis doet met zijn (wedergeboren) hart, kent ook een honger naar God en Zijn Woord (zie bijv. Ps. 42). Die leest graag in dat Woord en hoort er ook graag over spreken. Als je echt belijdenis mag doen, is de zondag een hoogtijdag voor je. Dan verlang je naar die dag en zie je ernaar uit om op die dag weer naar de kerk te gaan. Misschien was dat in jouw leven ook wel zo. Of heb je dat nooit gekend?

Nu moeten we heel eerlijk zeggen, dat ook een kind van de HEERE niet altijd een sterke honger heeft naar God en Zijn Woord. Er kan een tijd in je leven komen dat de 'fut' wat uit het geestelijk leven raakt. Meestal komt dat door onze zonden, of door ons druk zijn met van alles en nog wat, of door andere oorzaken. Een kind van God kan soms ver van de HEERE afdwalen. En dan gaat het Bijbellezen niet meer, het bidden stokt je in de keel en de kerkgang doet je niets. Is het misschien zo bij jou? Was het eerst anders dan nu? Kijk dan eens goed naar jezelf en vraag je eens af: waarom is het zo anders geworden? Doe ik soms zondige dingen in mijn leven? Zijn er soms dingen die de HEERE afkeurt, maar die ik blijf doen? Of ben ik zo druk bezig met allerlei dingen, dat ik aan de HEERE en Zijn dienst niet toekom? Zelfonderzoek noemt de Bijbel dat. Vraag aan de HEERE of Hij je eerlijk maakt en laat zien wat er fout zit. En vraag om bekering als die nodig is. En wanneer is die niet nodig...

Ik ben het met je ouders eens dat je bij het afleggen van belijdenis iets beloofd hebt. O.a. om trouw de kerkdiensten te bezoeken als er geen wettige verhindering is. Ik denk dus dat als er ook doordeweeks kerk is, je er hebt te zijn (wat is nu één keer per maand?). Het gaat om een officiële eredienst en daar hebben alle gemeenteleden zonder wettige verhindering te zijn. Geen zin is geen wettige verhindering. Te moe is een twijfelgeval. Waarom ben je te moe? Is er iets aan te doen om minder moe te zijn? En in een dip zitten, ja wat moet ik mij daarbij voorstellen? Misschien zou de kerkdienst je juist uit je 'dip' kunnen halen! Wat kan een Psalm soms al niet doen! Of een paar woorden uit de preek. Ik denk dat je lid bent van een gemeente zonder eigen predikant. Dan is het toch heerlijk om één keer per maand wel een predikant te horen? Lees nog maar eens in de Catechismus na wat de HEERE wil doen door de levende verkondiging van Zijn Woord (Zondag 35).

Kom, jonge vriend of vriendin, laat ik je mogen oproepen tot trouw meeleven met de gemeente waarvan je lid bent (ook doordeweeks). En tot een voortdurend gebed om de leiding van Gods Geest in je leven. En laat ik je mogen bemoedigen met deze woorden, dat als de HEERE in jou Zijn goede werk begonnen is, Hij dat voleindigen zal tot op de dag van Jezus Christus (Filp. 1:6). Honger naar God en Zijn Woord is ten diepste een geschenk van de HEERE. Om dat geschenk mag je vragen en de HEERE wil het zo gaarne aan je geven!

Gods zegen toegewenst!
Ds. C. J. Droger