Waarom worden er weinig tot geen puriteinen gelezen in de Ger. Gem.? (...)

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Waarom worden er weinig tot geen puriteinen gelezen in de Ger. Gem.? Er zijn heel veel mensen die hierin lezen en bemerken dat de stijl van preken anders is en in sommige gevallen meer aanspreekt (directer is). Ik zou de puriteinen, zoals Shepard, Mac Cheine enz graag aanbevelen!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagste(ler)ster,

De te lezen preken in de leesdiensten worden als regel door de betrokken ouderlingen zelf gekozen. Daarbij is er wel een algemeen aanvaarde regel, dat er slechts preken van eigen predikanten van eigen kerkverband en oudvaders gelezen worden. Daar mogen de puriteinen ook toe gerekend worden. Eveneens de Schotse oudvaders. Die zijn zeker zeer aansprekend. Maar zij zijn vaak minder goed te volgen, dan wanneer men ze zelf leest.

Het is volledig voor rekening van de kerkenraad welke preken men leest. Vaak geldt ook: Onbekend maakt onbemind. Er is veel oud goud, dat niet opgemerkt wordt. Maar de preken van nu liggen vaak gemakkelijker in het gehoor en zijn ook gemakkelijker te lezen.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

oudvader