Melaatsheid der klederen en der huizen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wat word er bedoeld in Leviticus 14 met de melaatsheid der klederen en der huizen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Het zal je duidelijk zijn dat melaatsheid bij mensen als onrein werd beoordeeld. Je mocht dan niet meer in het heiligdom komen, voordat je weer rein verklaard was. Maar je vraag is: wat heeft dit nu met kleren en huizen te maken? Het kwam voor dat er ook iets van deze ziekte gevonden werd aan kleding en aan huizen. Laten we zeggen iets schimmelachtigs, van groene of rode kleur. Kleding was voor de Israëliet heel belangrijk. Als men verdriet had, kwam dat in de kleding openbaar, het werd besmeurd en gescheurd. Alles wat herinnert aan de sfeer van de dood, en dan denken we ook aan melaatsheid, is onverenigbaar met het verschijnen voor God. Het gaat hier echt om heiligheid tot in de kleren toe. Maar ook besmetting moest zoveel mogelijk bestreden worden.

Zo is ook een huis voor een Israëliet geen dood ding, maar een levend iets. Als er iets van schimmel of iets dergelijks gevonden werd, dan werd dit aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen en bij het doorzetten van de verschijnselen kon het zelfs gebeuren dat het huis afgebroken moest worden, maar pas na een gedegen behandeling van het trachten te verwijderen van de schimmelziekte. Wordt de ziekte met succes bestreden dan was het er ongeveer hetzelfde ritueel als bij een mens die genezen was verklaard. Men trachtte hierdoor ook besmetting tegen te gaan.

Kunnen wij hiervan iets leren? God heeft deze wetten geschreven die behoren tot de ceremoniële wetten van Israël en die als zodanig voor ons niet meer gelden. Maar lessen kunnen wij hieruit wel leren! Kunnen wij met onze kleren en met onze huizen voor God verschijnen? Ook onze kleren en huizen dienen aan God gewijd te zijn. Kan God ons in onze kleren zien en kan Hij bij ons op bezoek komen op onze kamer? Wat niet is naar de wil van God en tot eer van God dient bestreden te worden. We lezen in Openbaring zeven dat men in witte kleren voor God en het Lam, gereinigd in het bloed van het Lam.

Veel zegen bij het bestuderen van het Woord en de hartelijke groeten van ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

Tags in dit artikel:

Leviticusonrein