(...) Ik vraag me dus af hoe het mogelijk is dat je zo'n stap kunt zetten als er...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Heikamp, nogmaals een poging om de situatie duidelijk uit te leggen, zodat u er waarschijnlijk meer over kunt zeggen (Oud. Ger. Gem. zijn en Hervormd worden). Ik zal proberen alles wat ik weet kort en bondig te vertellen. Ongeveer acht jaar geleden zaten de kinderen van deze mensen op een hervormde school (bijna Gekrookte Riet) en kerkten zij bij de hervormde gemeente in die plaats. Na enige tijd vonden ze deze kerk niet helemaal meer aansluiten bij hun wensen en zijn ze gaan dwalen, en uiteindelijk uitgekomen bij de Oud. Ger. Gem. Echter, toen deze (hervormde) school moest sluiten zijn ze verder aan het dwalen gegaan... Kerken hier, kerken daar (overal een tijdje lid, naar horen zeggen). Uiteindelijk zitten deze kinderen op een onchristelijke school, is het hele gezin gemoderniseerd en gaat men naar een PKN-hervormde gemeente (waar gezangen worden gezongen, ritmisch, enz.) Eerst was deze man en vader lid van het bestuur van de hervormde school en waren ze volgens mij ook veel betrokken bij de hervormde kerk (Gekrookte Riet). Dit is zo ongeveer datgene wat ik weet, kort en bondig geschetst. Hopelijk kunt u er nu iets meer over zeggen. Ik vraag me dus af hoe het mogelijk is dat je zo'n stap kunt zetten als er zón enorm verschil is in leer en leven tussen beide kerken/gemeenten.

Antwoord

Het zijn niet de beste en vetste schapen die altijd uitbreken omdat het gras bij de buurman hoger staat. Dus zeker niet navolgenswaardig. Wanneer mensen kerkelijk een vlucht- en loopgedrag gaan vertonen, raakt men aan het dwalen van de ene kerk naar de andere. Onbegrijpelijk is dan zulk een gedrag wanneer men een andere leer gaat opzoeken en zich daaronder thuis voelt. Soms ook maar voor korte tijd en dan keren ze weer terug naar het oude nest. Eigenlijk kan alleen de persoon in kwestie antwoord geven over jou vraag. Want voor ons blijft het gissen en daar schieten we dus niets mee op.

Ik kan alleen maar zeggen: ik begrijp het ook niet, of men moet bewust een andere leer gaan zoeken. En dat is vaak de achtergrond, maar niet altijd. Er kunnen conflicten aan ten grondslag liggen in de gemeente, of families, enz.

Hartelijke groeten en laten we ervoor waken om van de kerk geen duiventil te maken.

Ds. J. D. Heikamp