Kinderfilmpjes zonder ruzie

G. Slurink / 7 reacties

Vraag

Is er ergens een lijst te vinden van ‘neutrale’ kinderfilmpjes, specifiek voor peuter/kleuter leeftijd? Of heeft u wellicht een suggestie?

Achtergrond van mijn vraag: Veel kinderfilmpjes staan vol met ruziegedrag. Uiteraard is het altijd wel weer ‘eind goed al goed’ en worden de problemen bijgelegd. Uit de literatuur blijkt echter dat kinderen dit ruziegedrag imiteren, overnemen en als inspiratiebron gebruiken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik zou ook kinderfilmpjes die vol staan met ruziegedrag willen vermijden. Aan de ene kant is het natuurlijk zo dat een kind ruzie maken niet hoeft aan te leren, dat komt vanzelf. Maar tegelijk is het ook zo dat een kind de voorbeelden die het ziet kan gaan nadoen. Dus liever goede voorbeelden dan slechte voorbeelden, ook in het omgaan met elkaar, met jaloezie, met conflicten, met de eerste willen zijn, met het leren accepteren van hoe de dingen zijn en al dergelijke dingen.

Het zou mooi zijn als er lijstjes zouden zijn van wat je veilig kunt kijken of lezen, maar ik ben niet met bekend met dergelijke lijsten, en voor zover ze er al zijn ben ik er ook niet zo zeker van of ze wel dezelfde criteria gebruiken die ik zelf zou willen gebruiken. Bijvoorbeeld op kids-tube.nl staan best een aantal leuke kinderfilmpjes maar ik zou mijn kinderen zeker niet alles willen laten kijken. Ik denk dus dat er niet veel anders opzit dan filmpjes voor te kijken om te beoordelen welke filmpjes u geschikt vindt en welke niet.

Ik denk dat je in het algemeen kan zeggen dat oudere filmpjes in veel gevallen wat onschuldiger zijn. Het is nu eenmaal zo dat ook kinderfilmpjes zijn beïnvloed door de tijdsgeest van de tijd waarin ze gemaakt zijn. En ook speelt de cultuur waarin ze gemaakt zijn een rol. Oudere filmpjes uit bijvoorbeeld Engeland, Scandinavië en Oostblok landen zijn vaak wat ‘vriendelijker’. Nederlandse filmpjes daarentegen kunnen nog wel eens lijden onder cynisme en opgehitsheid. Vandaar dat we zelf vaak van buitenlandse filmpjes die ook in het Nederlands zijn ingesproken liever de oorspronkelijke versie keken. Ik zou zelf ook vooral op zoek gaan naar oudere (tweedehands) videos. Op de site kinderfilmpjes.net zijn wel allerlei series te vinden. Hiervan is zeker niet alles geschikt, maar het is misschien een startpunt om verder te zoeken en te selecteren.

Uit eigen ervaring moest ik denken aan filmpjes van Tik Tak, Dribbel, Lars de IJsbeer, Molletje, Ajeto (Buurman en buurman, maar ik zou de oorspronkelijke Tsjechische versie zonder gesproken woorden willen aanraden), Old Bear Stories van Jane Hissey en dergelijke. Misschien hebben sommige lezers ook nog wel goede ideeën.

Ik hoop dat dit een klein beetje helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

opvoeding
7 reacties
HannaRoos
De filmpjes van Brandweerman Sam zijn leerzaam. Er worden geen rare woorden gebruikt. Ze zijn wat meer voor een kleuter dan een peuter.
Sarina
Beertje bruin is heel leuk, lief en leerzaam. Je kan ze ook in het Engels en Frans beluisteren op YouTube. Op kindertube heb je ook Caillou, op een enkel filmpje na heel leuk.
Geerkk
Engelse kinderliedjes vinden ze hier ook erg leuk.
mortlach
Zandkasteel aan Zee via YouTube is hier favoriet.
Wil1984
Waarom je peuter(!)/kleuter naar filmpjes laten kijken waar ze (volgens u) ruziegedrag zien? Zet uw kleine kind op schoot en lees het voor. Heel leerzaam en het kind heeft uw onverdeelde aandacht. Geen tijd voor? Een kind vermaakt zich ook zonder filmpje, echt waar. Probeer het maar.
lihar
Hier is brandweerman Sam ook een favoriet! Nijntje is ook leuk en onschuldig. Kikker en vriendjes. Maya de bij. Dora. Dikkie Dik. Wielen van de bus (op een enkele aflevering na). Thomas de trein. Autostad. Dat zijn filmpjes waar mijn peuters en kleuters dol op zijn. Verder staan er veel verhalen uit kinderbijbels (o.a. de kijkbijbel) op youtube. Is natuurlijk zaak om - net als bij de papieren versies- even goed te kijken welke bijbelgetrouw zijn, maar er zit veel moois tussen.

Voorlezen doe ik ook dagelijks, maar ze mogen 1 x per week 's middags 1 a 1,5 uur kijken. Ik zou niet zomaar 'even' een uurtje extra voorlezen door de week, want wie zorgt dan dat het eten en de was straks klaar zijn?! M.i. zijn filmpjes een prima alternatief, mits in overeenstemming met de eigen normen, een afgebakende tijd en iemand op de achtergrond waar ze met vragen terecht kunnen.
Ik ken genoeg mensen uit mijn jeugd waar tv streng verboden was. Maar als er dan ergens een bewegend scherm te zien was, slokte dat alle aandacht op. Alleen al omdat ze er overal mee in aanraking komen, vind ik het belangrijk dat onze kinderen thuis leren met beelddragers om te gaan. En ja, de leeftijd waarop ze filmpjes gingen kijken hangt ook wel een beetje af van het plekje in de rij. Onze 5e van 3 jaar kijkt wekelijks een filmpje, omdat hij meekrijgt dat de anderen ook mogen kiezen.
sydneylover
Wij hebben Brandweerman Sam nog aan een 16-jarige vriend van een van mijn kinderen gegeven.
Hij had namelijk pyromaantje gespeeld vanuit zijn slaapkamer in de dakgoot..