Kunt u iets zeggen over de hoed en de alpinopet? (...)

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Kunt u iets zeggen over de hoed en de alpinopet? In onze kerk zijn er voornamelijk veel oudere vrouwen die een hoed dragen en meisjes die een petje dragen; is dat laatste niet oneerbiedig? Aan de ene kant hoeven van mij die grote hoeden ook weer niet, omdat het zo snel een voorstelling wordt, maar aan de andere kant vindt ik een alpinopetje eigenlijk helemaal niet netjes. Velen doen het ook omdat het makkelijk is en daar gaat het niet om in Gods huis.... Mijn ouders zeiden altijd: als je naar de Koningin gaat trek je ook je beste kleren aan en verzorg je je op en top, en naar Gods Huis doen velen het niet. Is dat niet belangrijk, omdat het gaat om Gods eer en Zijn Woord? Hoe moet ik hiermee omgaan? Wat raadt u aan voor de ouderen en wat voor de jongeren? Kunt u een soort richtlijn geven? Bij voorbaat dank.
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laten we eerst luisteren naar Gods Woord, in 1 Korinthe 11 vers 9, 10 en 13. Daaruit leren wij  ten minste drie dingen aangaande jouw vraag: 1. Een vrouw is gesteld onder de macht van haar man. 2. Als teken daarvan draagt zij een ´macht´ op haar hoofd, waarmee ze te kennen geeft dat ze zich schikt onder de macht van haar man. 3. De vrouw bidt met gedekte hoofde, als teken dat zij zich schikt onder God.

Een paar opmerkingen: A. De Bijbel geeft ons hier de opdracht om op een uiterlijke wijze gestalte te geven van dat wat van binnen moet leven: liefde, nederigheid en dienstbaarheid aan de eigen man en aan God. Vroeger ging dat middels de sluier, een soort omslagdoek. Het gaat ten eerste om de innerlijke gestalte, in de driehoek van jezelf, je man en God. Dat mag en moet uiterlijk een teken krijgen. B. Deze woorden kunnen enerzijds verkeerd worden uitgelegd, in de zin van vrouwen zonder rechten, die afgesloofd worden ten dienste van hun man. Dit is onbijbels, een karikatuur van de heilige verhouding van wederzijdse liefde, dienstbaarheid, trouw en gelijkwaardigheid van man en vrouw zoals God die bedoelt heeft. C. Deze woorden kunnen anderzijds ook ontkracht worden door het opstandige emancipatiedenken, wat Gods doordachte plan met man en vrouw doorbreekt en waar juist ´het (over)dragen van een macht´ bestreden wordt. Want, de vrouw is gelijkwaardig, maar heeft een andere rol en plaats dan de man. Arglistig is ons hart, maar we moeten Gods woord daarin bevragen en gehoorzaam zijn.

Nu is de volgende vraag: hoe kan je de woorden van 1 Korinthe gestalte geven in de hedendaagse tijd? Allermeest gaat het eerst om de vraag hoe dit in ons hart leeft. Zijn wij werkelijk bereid om te staan naar een (huwelijks)leven waarbij wij zoeken de Bijbelse rollenpatroon te volgen? Als dat ontbreekt, is de rest al krachteloos. Je kan een hoed zo groot als een pan uit een gaarkeuken opzetten als je als vrouw je voor je man en voor God rebels gedraagt dan is het een wegwerpelijk kleed. De vlag dekt de lading niet, haast letterlijk.

Het beste zou zijn als vrouwen een soort omslagdoek zouden dragen over hun hoofd. Geen Islamitische sluier maar wel een eenvoudige bedekking van het hoofd. Daar zit een belangrijk punt. Jouw vraag gaat concreet of alpinopetjes eerbiedig genoeg zijn. Persoonlijk heb ik een duidelijke voorkeur voor het dragen van deze eenvoudige petjes, omdat die meer de bijbelse lading vertegenwoordigen van eenvoud en oprechtheid dan die geweldige hoeden van  600 euro. Eerlijkheid en soberheid zijn Bijbelser dan duur en mooi. Dat ouderen wat meer kunnen dragen dan een eenvoudige pinomuts moge duidelijk zijn, maar ook voor ouderen geldt mijns inziens de opdracht sober en matig te zijn. Eerlijk gezegd -naar mijn mening- zou de hoedenshows bij het wisselen van de jaargetijden wel minder mogen zijn. Temeer omdat ik wel eens vrees dat veel mannen letterlijk en figuur niet in de schaduw van die grote hoeden kunnen zitten: de vlag dekt de lading niet. Een grote hoed op het hoofd en een grote mond tegen de man (en soms in ongeloof ook tegen God).

Beste vragensteller, houd het maar eenvoudig. Vraag eerst aan jezelf: hoe leef ik tegenover de macht van God en van (eventueel mijn toekomstige) man? Schik ik mezelf daar onder? Geef dat dan maar eenvoudig gestalte in het dragen van een mooie, eenvoudige hoofddracht. Dat wil de Heere zegenen.

Vriendelijke groeten,
ds. A. Goedvree, Arnemuiden

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw