Opgewekt om onze rechtvaardigmaking

Ds. G. Kater / Geen reacties

25-04-2023, 10:55

Vraag

Is het niet bedenkelijk dat er geen bijbelteksten genoemd worden in kanttekening 55 bij Romeinen 4:25 voor zo’n belangrijk geloofspunt? Ook in Handelingen 17:31 is dat niet het geval, waar in feite toch op iets anders gewezen wordt.


Antwoord

Beste vriend(in),

In Romeinen 4:25 schrijft Paulus over de Heere Jezus Christus: “Welke overgeleverd is om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking.” Kanttekening 55 gaat in op het laatste deel van deze tekst (om onze rechtvaardigmaking) en geeft daarbij de volgende toelichting: “Namelijk overmits God door deze opwekking betoond heeft, dat Hij den dood Zijns Zoons voor een genoegzaam rantsoen voor onze zonden heeft aangenomen, en Zijn volkomen gehoorzaamheid wil aannemen tot rechtvaardigheid voor allen die in Hem geloven. Want indien Christus in den dood gebleven ware, zo zou Zijn voldoening niet volkomen geweest zijn, en Hij zou ons de kracht van die niet hebben kunnen toe-eigenen.”

Je vraagt je af of het niet bedenkelijk is dat er voor zo’n belangrijk geloofspunt geen andere Bijbelteksten in deze kanttekening genoemd worden als onderbouwing hiervan. Het gaat in deze tekst inderdaad om een belangrijk geloofspunt. De opwekking van Christus door God de Vader op Pasen laat zien dat God in het offer van Christus volkomen verzoend is. Er is door Christus volkomen genoeg gedaan aan Zijn recht omdat Christus de volle toorn van God over de zonde gedragen én Gods wet volkomen vervuld heeft. Als Borg, in de plaats van al Zijn gelovigen. Daarom is het offer van Christus de basis of rechtsgrond waarop God allen die Christus omhelzen in het geloof vrijspreekt van schuld en straf en recht geeft op het eeuwige leven, uit enkel genade. Zijn volbrachte en voltooide werk wordt door God toegerekend aan alle gelovigen.  

Het lijkt mij dat kanttekening 55 op zich heel helder en duidelijk de betekenis van dit tekstdeel naar voren brengt. Natuurlijk is het altijd waardevol als er daarbij nog andere Bijbelteksten genoemd worden; er had in dit geval ook verwezen kunnen worden naar teksten als 1 Korinthe 15:17 of 1 Petrus 1:3. Maar het is wel de vraag of we de kanttekeningen daarmee niet overvragen. Het doel van de kanttekeningen was niet om de hele gereformeerde geloofsleer op te nemen maar om (slechts) een stukje uitleg te geven bij de tekst van de Bijbel of delen daarvan. 

Je opmerking over Handelingen 17:31 is mij niet helemaal duidelijk; zodat ik daar verder niet op in kan gaan. 

Ik hoop met deze enkele opmerkingen je weer een stapje verder geholpen te hebben in een beter verstaan van Gods Woord.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Dit artikel is beantwoord door

Ds. G. Kater

  • Geboortedatum:
    10-07-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief
50 artikelen
Ds. G. Kater

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben net als bijna elke refo als baby gedoopt. Alleen ik heb nooit begrepen waarom wij kinderen dopen en altijd afgevraagd of het wel bijbels is om als baby gedoopt te worden. Ik bedoel, je kan als ...
14 reacties
25-04-2024
Mijn vriendin zegt dat het pedagogisch is dat een kind (gezond) af en toe uit straf wordt geslagen. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Ik vind praten de weg. Wie kan me raad geven!!??
Geen reacties
25-04-2007
edit 19/04: Ik heb al verschillende citaten gelezen uit de scriptie "Rondom de rechtvaardiging" van ds. W. J. van den Brink. Graag zou ik deze scriptie willen lezen. Verder zou ik graag de reactie va...
1 reactie
25-04-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering