(...) Ik bid elke avond tot God of Hij mijn zonde wil vergeven en ik geloof ook ...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Mag ik vertellen wat ik op mijn hart heb? Ik geloof in God vanuit het diepste van mijn hart. Dat Hij voor mijn zonde is gestorven en door Zijn bloed ik een nieuw leven heb gekregen. Ik verlang naar het avondmaal: het avondmaal alleen in mijn hart vieren is niet genoeg. Ik kan niet meer zonder God, maar toch doe ik elke keer weer zonde die ik niet wil doen. Ik wil het niet, maar het gebeurt wel. Ik bid elke avond tot God of Hij mijn zonde wil vergeven en ik geloof ook dat Hij dat doet, maar ik weet niet wat ik er aan doen moet verder. Het klinkt misschien een beetje makkelijk, maar ik wil er wat op verzinnen. Raar he?! Kunt u mij helpen?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zo raar is dat niet als je ervaart dat je ook nu nog zonde doet die je niet wil. Als je Romeinen 7 leest, zie je dat dat bij de apostel Paulus precies hetzelfde was. Het zou een slecht teken zijn als we, terwijl we denken dat we vergeving hebben, onbekommerd verder zouden kunnen zondigen. Dat zou betekenen dat er echt iets mis is. Al degenen die de Heere vrezen hebben een strijd met de zonde te voeren. Vandaar ook dat het leven van de heiligmaking in Gods Woord ook de steeds weer met voorbeelden uit de oorlog getekend wordt. Denk alleen maar aan de beeldspraak van de geestelijke wapenrusting in Efeze 6.

Opvallend is in dat gedeelte ook de nadruk op het gebed. Je schrijft dat je steeds weer vraagt om vergeving van zonde. Vraag je ook om vernieuwing en heiliging? Noem je in het gebed ook concreet de zonde die je bedreigen en voor datgene wat voor jou een verleiding vormt? Heb je de zelfdiscipline om regelmatig in Gods Woord te lezen en je daarin te verdiepen? Gods Woord en het gebed zijn toch wel de twee machtigste wapens in de geestelijke strijd; en om ze dan te hanteren in geloof. Lees voor jezelf ook eens het gedeelte van Johannes 15 over de ware wijnstok. Christus zegt: Wie in Mij blijft die draagt veel vrucht. Zonder mij kunt gij niets doen. Vooruitgang in het geestelijk leven is er, waar wij leren dat wij nooit goede vruchten zullen dragen; het nooit van de zonde kunnen winnen in onze eigen kracht, en als we dan in gebed en geloof ons steeds aan Christus toevertrouwen, die zegt: Uw vrucht wordt in Mij gevonden. Hopelijk dat je hier iets mee kunt.

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek