Catechisatie uit boeken van ds. Hellenbroek

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt er op catechisatie bij bijvoorbeeld de Ger. Gem. gebruik gemaakt van boeken van ds. Hellenbroek? Het zou toch veel logischer zijn om enkel rechtstreeks de Bijbel te gebruiken?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Wat misschien logisch is, is niet altijd het beste. Niet voor niets hebben de kerken van de vroege tijd af aan de waarheden, die uit Gods Woord geput zijn, vastgelegd in belijdenissen en in dogmata die op de synodevergaderingen aanvaard zijn. Deze waarheden van Gods Woord zijn samengevoegd in catechisatieboekjes en dogmatische werken, bijvoorbeeld de dogmatiek van ds. Kersten. Dat hoeft een catechiseermeester niet opnieuw te doen. Bij het catechiseren mag gebruik gemaakt worden van het werk van kerkelijke vergaderingen en dogmatici. Die waarheden zijn ordelijk samengevoegd.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

catechisatie