Bestaan van toeval

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Bestaat er ook toeval? Dus ook in kleine dingen, als je bijvoorbeeld zegt dat je iemand toevallig in de winkel tegenkwam?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Of toeval bestaat? We zeggen vaak heel vroom: toeval bestaat niet. Toch komen we in de bijbel de uitdrukking wel tegen, met daarnaast de uitdrukking “bij geval”.

Twee bijbelse voorbeelden maken het ons wellicht wel duidelijk; Ruth 2 : 3 en 1 Sam. 6 : 9. We moeten het zo stellen: Het is een menselijke manier van spreken. Wat bij ons toeval lijkt, blijkt een besturing van God te zijn. Bijvoorbeeld, als je iemand toevallig in de winkel tegenkwam, dan wil je daarmee zeggen dat je er niets voor had geregeld en je er ook niet op had gerekend. In jouw ogen toevallig; maar zo’n ontmoeting kan soms ook iets bijzonders hebben en mag je geloven dat dit niet buiten God om gaat.

Samengevat: ‘toevallig’ is de manier waarop wij het zien. Het geloof zegt: Alle dingen zijn in Gods hand.