Kind van God, uitverkoren en bekeerd

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Kan iemand uit de Gereformeerde Gemeenten mij uitleggen wat het verschil is tussen kind van God zijn, uitverkoren zijn of bekeerd zijn? Ben je direct kind van God als je bekeerd bent bijvoorbeeld? Ik lees en hoor hierover alsof het verschillende dingen zijn of verschillende momenten in iemands leven, terwijl dat voor mij allemaal hetzelfde is. Op Refoweb heb ik al gezocht hiernaar, maar krijg geen duidelijk beeld of het nu allemaal verschillend is of (bijna) hetzelfde.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Deze vragen spelen niet alleen in de Gereformeerde Gemeenten hoor! Ik zal proberen om het iets helderder te maken.

Kind van God zijn, bekeerd zijn, uitverkoren zijn... Twee hiervan horen bij elkaar: Kind van God zijn en bekeerd zijn, daar bedoelt men hetzelfde mee. Dan wordt er mee bedoeld; iemand die tot geloof in de Heere Jezus is gekomen. Iemand die tevoren niet echt serieus met  de Heere leefde, maar nu wel. Dat is na zijn of haar bekering. Die persoon is uit God geboren, opnieuw geboren. Het wordt in onze kringen zo gezien: als iemand opnieuw geboren is dan is hij of zij een kind van God. Het is goed om hier de gelijkenis van de verloren zoon bij te lezen. Lukas 15. Lees dat eens aandachtig en denk er over na. Wanneer werd hij een kind van zijn vader? Toen hij terug ging naar zijn Vader? Of werd hij het pas toen zijn vader hem omhelsde?

Uitverkoren zijn is iets heel anders: dat is aan Gods kant. Er wordt vaak en veel getobd over zekerheid voor mijn ziel: “als ik wist dat ik uitverkoren was dan zou ik gerust zijn.” Dan zijn we niet goed bezig met het geloof.

Naar aanleiding van je vraag zou heel wat te zeggen zijn, maar dat is niet je bedoeling denk ik.

Een hartelijke groet,
Evangelist Jan van Dooijeweert