(...)Mijn vriend heeft zijn vbo-diploma gehaald en Ik heb mijn havo en volg nu e...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over onze verkering. We kunnen goed met elkaar opschieten, houden van elkaar, met de wederzijdse families en vrienden loopt ook alles op rolletjes, maar er is één probleem. Ik heb soms het idee dat we niet altijd op één lijn liggen met elkaar. Kan dit komen door het niveauverschil? Mijn vriend heeft zijn vbo-diploma gehaald en is daarna gelijk gaan werken. Ik heb mijn havo en volg nu een hbo-studie. Als wij over bepaalde dingen praten, moet ik soms alles uit hem trekken (hij is ook niet zo'n prater). Ook denkt hij niet zo ver door als ik. Kan dit problemen opleveren in de verkeringstijd en later in het huwelijk?

Antwoord

Beste...

Het zou best eens zo kunnen zijn dat je een essentieel punt noemt in de omgang tussen jou en je vriend. Als je een heel andere belevingswereld hebt, kan het heel lastig zijn om in een gesprek naar elkaar ‘toe te kruipen’, als je begrijpt wat ik bedoel. Het hoeft geen punt te zijn als de een ook interesse heeft in de belangstellingsgebieden van de ander en daar in alle oprechtheid over mee kan praten en in mee kan denken, ook al hoeft dat niet op hetzelfde niveau te gebeuren. Er zijn voorbeelden genoeg van (echtparen) waarbij de één een redelijk specialistische studie doet/heeft gedaan en/of daar werk in doet, waar de ander geen kaas van heeft gegeten terwijl dat geen afbreuk doet aan de relatie omdat er zoveel andere aspecten zijn in de onderlinge verhouding die de verbondenheid gestalte geeft en die aanzet blijft geven tot een verder naar elkaar toe groeien.

Dat laatste is ook het punt waarover jij en je vriend moeten nadenken. Is er meer dan de aantrekkingskracht die je naar elkaar toe hebt? Hebben jullie het idee dat jullie groeien in je relatie en dat de verbondenheid en de geestverwantschap toeneemt? Dat is namelijk wel een belangrijk criterium. Elkaar ‘leuk’ vinden en/of samen ‘leuke dingen kunnen doen’ is onvoldoende lijkt mij om een verbond met elkaar en God te sluiten.

Als jij graag de diepere lagen in het leven aanboort en je vriend kan daar niet bij, of heeft daar de interesse niet voor, dan is dat natuurlijk erg lastig. Het is misschien goed om eens rustig de tijd te nemen om naar elkaar uit te spreken wat je belangrijk vindt in een relatie en of jullie elkaar daarin aanvoelen en aanvullen. Als er namelijk een onuitgesproken verschillend verwachtingspatroon is wat dit betreft, leidt dat waarschijnlijk tot moeilijkheden. Dus ga het maar eens benoemen. Wat willen jullie met elkaar, hoe willen jullie je relatie gestalte geven, wat zijn daarin belangrijke elementen, enz., enz.

‘k Wens jullie samen wijsheid en tact in deze zoektocht.

Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

verkering