Kort contact met jongen

Ds. G. Kater / 35 reacties

Vraag

Ik heb sinds kort contact met een jongen. Hij gaat naar een andere kerk dan ik. Hij gaat naar de Hervormde kerk en heeft ook tv thuis. Zelf zijn we thuis tegen tv en gaan we naar Oud Ger. Gem. Nu is mijn vraag eigenlijk, wat is er verder voor verschil tussen Hervormd Oud Ger. Gem. en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet te ver met hem ga op seksueel gebied? We hebben (nog) geen verkering, maar we hebben elkaar al wel betast en hij wilde ook verder gaan, terwijl het ons vierde afspraakje nog maar was. Daarin kan ik ook wel merken dat hij ouder is dan ik (ik ben 17). Nu heb ik er heel veel spijt van dat ik te ver ben gegaan en nu vraag ik me eigenlijk ook af of het wel verstandig is om met hem verder om te gaan. Ik ben namelijk bang dat ik dan de volgende keer weer geen nee durf te zeggen, terwijl ik eigenlijk wel weet dat het niet goed is. Maar op dat moment voelt het dan niet verkeerd. Weet u misschien nog teksten in de Bijbel die daarover gaan en daar duidelijkheid over geven?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt eerlijk een aantal vragen rondom jouw verhouding met deze jongen, en daar mag je ook een eerlijk antwoord op verwachten. Dat wil ik je zeker geven, en ook al is mijn antwoord best wat scherp, bedenk daarbij wel dat het in liefde bedoeld is.

Als ik eerlijk ben, ben ik namelijk best wel geschrokken van wat je zoal schrijft over jullie huidige verhouding: Jij bent 17, hij is ouder. Jullie hebben (nog) geen verkering en elkaar nog maar vier keer ontmoet tijdens een afspraak. Maar je bent al wel seksueel door hem betast, terwijl hij zelfs nog verder wilde gaan. Enerzijds heb je daar spijt van en voel je dat je te ver gegaan bent, anderzijds ervaar je dat je op het moment dat dit gebeurd geen weerstand kunt/durft bieden.

Laat ik daarom maar direct helder zijn: ik denk dat het helemaal niet verstandig is om verder met hem te gaan, maar dat je hier direct mee moet stoppen. Door dit gedrag laat deze jongen duidelijk blijken dat jij voor hem niet meer bent dan een seksueel lustobject en hij geen enkele echte liefde voor jou voelt. Je vragen rondom de verschillen in kerk en het bezit van tv laat ik dan nog buiten beschouwing, omdat dit op zichzelf reden genoeg is om hiermee te stoppen.

Juist uit bewogenheid met jou zou ik je willen aanraden: verdiep je eens in wat het Woord van God zegt over verkering, seksualiteit, en huwelijk. Ik kan in dit antwoord uiteraard niet alle bijbelse gegevens voor je opschrijven, maar er zijn genoeg boeken voor jongeren over deze thematiek. Verkeringstijd is bedoeld om elkaar te leren kennen, vooral in geestelijk opzicht, om te ontdekken of je wel werkelijk bij elkaar past en of er liefde tot elkaar groeit.

Vanaf het moment dat je getrouwd bent mag je de seksuele gemeenschap ontvangen als gave van God, binnen de veilige bedding van het huwelijk tussen man en vrouw. Zo heeft de HEERE het huwelijk en de seksuele gemeenschap daarin gegeven (Gen. 2:24) en in Zijn grote goedheid ons nog als Zijn gave gelaten na de zondeval (Joh. 2:1-11).

Ik eindig met een vraag aan jou: wat ga jij doen met dit antwoord? Wat voor meisje wil jij eigenlijk zijn? Alleen (seksueel) lustobject voor jongens die jouw liefde niet waard zijn? Of, verlang je er naar om uit liefde de HEERE te dienen naar Zijn Woord? Dan mag je Hem ook bidden om een vriend met wie je samen Hem kunt dienen en dan zul je pas werkelijk een goede verkering en een gelukkig huwelijk krijgen. Want ik kan je verzekeren: Zijn dienst is een heerlijke liefdedienst. En Hij heeft zo graag jonge mensen in Zijn dienst, ook jou! Maar Hij vraagt nu wel een concrete keus in jouw leven. In dit antwoord klinkt Zijn stem ook tot jou: kies heden, wie/Wie jij dienen zult! (Joz. 24:15).

Wat is jouw antwoord op Zijn Woord tot jou? Of, is er juist een worsteling in je hart om te kiezen? Weet: Hij kan en wil op jouw gebed Zijn genade in je hart geven, om de goede (gekregen) keus van Mozes (Hebr. 11:24-27) en Ruth (Ruth 1:16) te maken.

Van harte Gods zegen in alles toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
35 reacties
Daniel
We hebben elkaar betast schrijft vragenstelster, hij wilde verder gaan.....is hij dan ook een beetje een seksueel lustobject voor vragenstelster?
Dat van die tv is al erg genoeg, dat is al reden genoeg om te stoppen met deze prille relatie.

Mijn vrouw heb ik niet aangeraakt voor het huwelijk, ze keek wel tv, maar het seksuele contact viel toch tegen in het huwelijk.
Ik maar denken dat ze zo keurig was, de werkelijkheid was en is dat ze geen zin in seks heeft.
sulee
Beste vragensteller, ik heb qua kerkverschil een beetje in dezelfde situatie gezeten. In mijn relatie kwamen wij beiden uit verschillende kerken. Hervormd en oud ger gem in ned. Het zijn erg grote verschillen en die zijn niet zomaar te overbruggen heb ik gemerkt. Over dit verschil alleen al moet voor je een relatie aangaat veel gepraat worden. Bij ons is het overbruggen van deze verschillen niet gelukt. Wij konden van te voren niet overzien hoe groot de verschillen waren. Dit is voor mij en voor mijn ex een grote klap geweest. Dit hoeft natuurlijk voor jou niet zo te zijn. Maar ik zal als ik jou was, het antwoord van de dominee goed overdenken.
Mona
Daniel,
de vragenstelster is pas 17.
jouw antwoord bevat veel meer lagen, en je bedoelt andere dingen dan je schrijft (dat proef ik eruit in ieder geval, klopt dat?)
Als je haar wilt helpen, wees dan duidelijk in wat je werkelijk bedoelt.
Catherine
Het hoeft geen onoverbrugbaar verschil te zijn, alhoewel oud ger. wat moeilijker is om mee "samen te gaan". Ik kom uit een oerdegelijk reformatorisch nest, maar mijn relatie met mijn ogg vriend, liep op de klippen, vanwege onbegrijpelijke wettische regels.
Waar ik meer van schrik, en ds. Kater dus ook, dat er al zoveel gefrunnikt wordt. En er is nog niet eens sprake van een vaste relatie!! Dat heeft met hervormd niets te maken, dit is een jongen met een nogal vrije moraal. Vraagstelster dient het antwoord van ds goed ter harte te nemen. Pluk de vrucht niet wanneer hij nog niet rijp is!
Dinand
Dag vragenstelster.

Ik heb respect voor je openhartigheid hoe je hier over schrijft en dat je met vragen zit.
De reden dat je hier vragen over stelt geeft al aan dat er iets niet klopt en dat het ook niet lekker bij je zit.
Goed dat je ermee komt.
Voor dat je een relatie met een jongen in jou geval aangaat, is het belangrijk dat je eerst een goede relatie met de HEERE JEZUS hebt.
Jij bent zijn eigendom Hij heeft jou ook met Zijn bloed duur gekocht, jou lichaam is een tempel van de Heilige Geest waar Hij in wil wonen en werken en dat mogen we niet bevlekken met verkeerde dingen (zonden).
Zijn eigendom dat is groot en heerlijk om te weten, Hij heeft jou lief en heeft jou op het oog.
Als dat bij ons doordringt dan gebeurd er wat dan ben je rijk.
Het is dus belangrijk dat je Hem eerst gaat leren kennen, leren wat Hij van je vraagt , hoe jij in Zijn dienst mag werken.
En als Hij jou doel in jou leven mag zijn, jou hartewens, en jij je over wil geven aan Hem dat Hij het voor het zeggen heeft in jou leven dan worden heel veel vragen waar jij mee zit beantwoord.
Bid en vraag Hem daar maar vaak om, en ook dat jijzelf vaak zo zwak daarin bent.
Jij komt uit de oud ger gem en hij uit de hervormde gemeente schrijf je, nu kunnen in beide gemeentes mensen komen die de HEERE JEZUS oprecht willen leren kennen.
Ik ken heel veel verschillende gemeentes en weet ook dat er veel moeites in kerken spelen over wie GOD is.
Ik ben tot de conclusie gekomen na onderzoek wie GOD nu echt is, en wat HIj voor ons wil zijn en wat onze taak is voor Hem.
Kerken hebben daar soms verkeerde keuzes in gemaakt, ik bedoel de leer van de Bijbel dat daar een eigen leer van is gemaakt, en dat GOD dan een heel andere GOD is. (voorbeeld de uitverkiezing, is echt voor iedereen die een met Hem wil zijn)
Het is daarom verstandig eerst de GOD, te zoeken en te leren kennen uit de Bijbel.
Als je daar iets van mag bergrijpen en naar gehoorzamen wil zijn geeft de HEERE JEZUS je een jongen die bij je past , waar je zo samen Hem mag gaan dienen.
Dan vraag je ook niet meer van wat je wel of niet mag, maar dan wil je alles niet meer dan is het fijn blijdschap om Hem te volgen en de dienen.
Dan ga je ook begrijpen dat seks voor het huwelijk niet van GOD is, maar iets moois voor in het huwelijk.
Wens je veel tijd met de HEERE JEZUS samen en dan komt het goed, weet het zeker dat heeft Hij belooft en dat heeft Hij ook met mij en mijn vrouw gedaan, dan ben je een gelijk span met je partner.
gr,
Daniel
peerkloppe, Tara, Mona....jullie hebben wel gelijk, de zonde dient bestreden te worden, 17 jarigen kunnen niet zelfstandig denken en de tv moet de deur uit net als de Hervormden, maar......mijn probleem is dat ik niet wil geloven in een God die de pest heeft aan Hervormden, die de Oud ger. gedoogt en de ger. gem lief heeft.
Om over de katholieken maar niet te spreken.En over de tv al helemaal niet.

Als je iemand echt liefhebt zoek je elkaar, als je iemand verschrikkelijk lief hebt wat heb je dan een probleem als je een verschillend protestants geloof hebt.
Je doet samen geen vlieg kwaad, maar owee ze hebben een anders geloof.........ietsie pietsie anders, wel dezelfde bijbel, maar .....daar kan ik boos over worden.....nou ja boos, ergenis.
Mona
Er spelen momenteel verschillende onderwerpen op refoweb, die uiteindelijk steeds weer op de verdeeldheid onder christenen uitlopen.
(onderwerpen: jongeren staan in vuur&vlam, God haten, naar een conferentie, en ook dit onderwerp).
Wat gaan er veel dingen mis in het leven met elkaar, omdat we niet één zijn als christenen, terwijl dit een opdracht van Christus is. En dit heeft op alles zijn impact, en vooral in relatie''s met mensen onderling.
Ik begrijp je wel Daniel. Het is ook zo moeilijk om hierin verbetering/verandering te brengen. we kunnen zeggen: we moeten elkaar meer accepteren, maar als het er op aankomt, heeft iedereen zijn eigen waarheid het meeste lief.
Of dat nu een 'zware' of een 'lichte' waarheid is (sorry dat ik het zo zeg).
En ik zeg dit met mezelf inbegrepen, ik wil niemand expliciet beschuldigen.

vragenstelster:
begin ook het daten samen met God. Leg het Hem voor. Je bent nog heel jong. Neem de tijd om biddend te wachten en te zoeken naar de jongen die God aan jou wil geven.
Dinand
Hallo Daniel

Ik kan me inleven in je reactie.
Mensen die zo over anderen praten oordelen, dat komt vanuit de mens voort dat heet eigen gerechtigheid.
Dan zit niet GOD op de troon die het voor het zeggen heeft maar de mens, en van die eigen gerechtigheid moet de mens vanaf.
Vaak hebben zij een heel verkeerd beeld van onze HEERE JEZUS.
De HEERE JEZUS heeft diegene lief die Hem oprecht lief heeft.
En die kunnen in alle kerken zitten.
Het is wel belangrijk dat je Hem zoekt waar Hij te vinden is, en waar zijn recht gesneden Woord gepredikt word.
En dat kun je bij jezelf toetsen waar dat is en of dat ook zo is.
Het is belangrijk dat de leer van de Bijbel gepredikt word en niet de leer van de kerk wat veel gebeurd.
Daarom komt er ook zo weinig GODS kennis voor in reformatorische kringen, wie JEZUS CHRISTUS is.
Wij zijn zelf ook kerkelijk verbonden met een reformatorische gemeente in het westen van het land.
Bij ons horen we wel het recht gesneden Woord waar wij ons een in CHRISTUS mogen weten.
Ook zijn vele gezinnen die niet weten of ze er wel bij horen en of het wel voor hun is.
Vaak hebben ze dat van hun voorouders overgenomen die ook zo dachten, en niet willen het Woord aannemen
wat in de Bijbel staat.
En dat is arm en bovendien ongelovig zijn tegen over de HEERE JEZUS.
En het doet ons goed dat we daar over mogen spreken het verlossingswerk van JEZUS CHRISTUS.
Wel belangrijk vind ik dat jij jezelf daarbij niet voor de gek moet houden en grenzen op gaat zoeken van dat kan nog net, want je bent ook zo over de grens heen.
Als je elkaar lief , leuk, aardig of meer vind en je hebt allebei een verschillende kerkelijke achtergrond, of gelijk is nog niet gezegd of je bij elkaar past.
Je past bij elkaar als je samen een in het geloof in de HEERE JEZUS CHRISTUS bent en je gelijk in zijn dienst wil staan,
Je kan best ook andere bezigheden van elkaar hebben dat is niet erg, als je de HEERE JEZUS maar op de eerste plaats hebt staan samen.
Hij wil de belangrijkste zijn in ons leven Hij wil ons helemaal.

gr.
mieptruus
@Daniel:
peerkloppe, Tara, Mona....jullie hebben wel gelijk, de zonde dient bestreden te worden, 17 jarigen kunnen niet zelfstandig denken en de tv moet de deur uit net als de Hervormden, maar......mijn probleem is dat ik niet wil geloven in een God die de pest heeft aan Hervormden, die de Oud ger. gedoogt en de ger. gem lief heeft.
Om over de katholieken maar niet te spreken.En over de tv al helemaal niet.

hoe bedoel je dit?
Spons
Lastige keuze maar ik zal mijn mening eens toelichten.

[quote]We hebben (nog) geen verkering, maar we hebben elkaar al wel betast en hij wilde ook verder gaan, terwijl het ons vierde afspraakje nog maar was [/quote] dit begrip kan je ruim op pakken, betaste hij je borsten dan vindt ik dat hij te ver gaat, maar om nu van leer te gaan met sexueel lustobject kan je hier (zoals het in ieder geval hierboven staat , niet opmaken )

maar jij bepaalt de grens en niet hij... dus is het je goed recht / plicht om ho te zeggen , tot hier en niet verder.

Verder kan ik wel een hele preek geven (bij wijze van ) over tv of je kerk (ik ben zelf getrouwd met iemand van de GG maar we zijn samen gewoon hervormd convensioneel gebleven ) maar het is belangrijk dat je samen één lijn trekt qua kerk en dan kan je dus bv ook doen door een tussenkerk te nemen ... bv bondskant of GG kant maar het gaat er om dat je samen een goede voorbereidingstijd voor je huwelijk hebt en je samen qua kerkelijk leven op één lijn zit.

Ik denk dat je voor jezelf wel een antwoord hier kan halen.

Sterkte met alles en omdat deze jongen niet deugd of respect voor je toont houdt dat nog niet in dat je met een andere stroming zou kunnen trouwen want vele wegen leiden naar God en als jij maar dat kan verantwoorden naar je zelf (en je toekomstige man ) en naar God dan komt het goed !
Race406
Vraagstelster, ik zeg het heel cru, maar ik meen iedere letter van wat ik schrijf: Wegwezen bij die vent! Dat is gewoon een vieze vuile goorlap. Hij is alleen maar uit op plezier. Gun hem die lol niet, laat je niet door de eerste de beste g**le mafkees beschadigen!!!!
vrouw78
race406, je zult het goed bedoelen, je geeft aan dat je het heel cru zegt. Wat ik lees is een oordeel over iemand die je niet kent.
AHHK76
Beste vraagstelster,
Ik wil je adviseren het contact met deze jongen te verbreken en/of heel hard te gaan werken aan het leren op te komen voor jezelf. Grenzen stellen en ze vasthouden is niet makkelijk. Maar je kunt het leren, daar ben ik zelf ook mee bezig! Helaas is de praktijk: Hoe meer lichamelijk contact in verkeringstijd, hoe minder er wordt gepraat. Met andere woorden: Lust vermoordt liefde!
Sterkte en wijsheid toegewenst.
esthuis
Ha vragenstelster. Er komt zo een hoop op je af. Misschien is dit boek een tip voor je:
'Hot issues' (Esther Kaper)
Esther Kaper was heilig overtuigd van het christelijke principe ‘geen seks voor het huwelijk’, totdat ze een serieuze relatie kreeg… De weerbarstige praktijk leidde tot vragen. Waar is dit principe eigenlijk op gebaseerd? Hoe zit het met het ‘grijze gebied’ tussen zoenen en de daad?

In Hot issues vertelt Esther openhartig over de kloof tussen haar geloofsovertuiging en de seksuele verlangens die ze tijdens haar relatie ervoer. Ze pleit voor meer openheid over seksualiteit onder christenen. Hoe ziet de realiteit van alledag eruit? Esther laat daarom ook een aantal christelijke stellen aan het woord. Tenslotte plaatst ze seksualiteit in de context van de maatschappij waarin we leven.

Dit boek is voor christelijke jongeren die van seks geen krampachtig gedoe willen maken. Hot issues daagt je uit om zelfbewuste keuzes te maken.

'Het gevoel dat de hele wereld erop los sekst, maar jij niet. Je bent christen en sekst niet voor het huwelijk.'

Sterkte ermee! En Gods zegen!
asw
waarom is het alleen die jongen die niet deugt? omdat hij van een 'lichtere kerk ' is en een tv heeft.? vragenstelster heeft hem toch ook betast en geen nee gezegd omdat zij klaarblijkelijk op dat moment ook lustgevoelens had?...en dat nog wel ondanks in strengere kringen opgevoed en geen tv thuis..
asw
en dominee..ben zelf opgegroeid in staphorst (ligt naast rouveen) en weet dat er ook van de zware kerken heel veel 'moetjes' zijn...maar goed die hebben in ieder geval niet zichtbaar een tv in huis...(velen hebben er ook eentje achter een kastdeurtje)
Daniel
@mieptruus en Tara, het is nooit mijn bedoeling om met God te spotten, ik geloof ook in God, alleen niet in een exclusieve God die er alleen is voor mijn eigen kerkgenootschapje en niet voor de andere gelovigen.
Een kerkgenootschap dat zich beter voelt vanwege hun perfecte leer, dan begint het mij te schuren.

De bijbel neem ik serieus, de kerk ook, maar soms heb ik vraagtekens bij dominees.
Niet bij Ds Kater overigens, maar die jongen waar vraagstelster het over heeft kan best een lieve knul zijn met opspelende hormonen.
Mijn vrouw heb ik ook seksueel betast toen we verkering kregen, erg he?
En ik ben vier jaar ouder, mijn eerste bijdrage was meer bedoeld als een 'verhaal' dat je elkaar toch moet leren kennen. Je hoeft niet meteen met elkaar het bed in te duiken, je moet wel weten of je elkaar ook lichamelijk aantrekkelijk vindt.

Of je nu 17 bent of 23, je hebt wel een eigen verantwoordelijkheid, bij ons op de afdeling zijn ook 17 jarige verslaafde meiskes, die behandelen we ook als volwassenen.

Tot besluit wens ik vragenstelser veel succes in haar verdere leven, en bedenk dat in de Bijbel nergens staat dat je met 17 jaar geen seks mag hebben, alleeen wel als je getrouwd bent, dat dan weer wel.
mieptruus
Hoi Daniel:
Ik begrijp je reactie "" de tv moet de deur uit net als de hervormde". niet.
Is dat jouw mening of bedoel je dat sarcastisch.
Ik zeg niet dat je met God spot. Verder kan ik ook jouw mening begrijpen.
Daniel
Hallo mieptruus, naar mijn mening ligt God niet wakker van een tv en al helemaal niet van hervormden, wij mensen doen moeilijk, God niet.
Enne....ik satire ligt me beter dan sarcasme, ik blijf wel optimistisch.....jij ook?
Ja toch, er is niets mis met je reacties.
dkw
@Tara, voor een iedere mens is God een heilig God al het goed is.
Maar het kan ook je vriendje, je lieve en aardige vader zijn, dat is persoonlijk.