Meisje valt op meisjes

Tot Heil des Volks / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje en ik val ook op meisjes. Ik ben christelijk en geloof in God...Wat nu?

Vraag 2: Ik zit met een GROOT probleem. Ik heb het idee dat ik op meiden val... Dat vind ik echt verschrikkelijk. Dat kan toch niet? Hoe moet dat nou verder? Ik ben ten einde raad.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je geeft aan dat je als meisje op meisjes valt en dat je christen bent en in God gelooft en dat je je afvraagt wat je nu moet doen. Eerst wil ik opmerken dat het heel goed van je is dat je je seksuele gevoelens voor een meisje erkent en benoemt. Dat is een moeilijke en belangrijke stap. Ik kan begrijpen dat je je afvraagt wat je nu moet doen. Als je christelijk bent opgevoed heb je waarschijnlijk het beeld dat God niet wil dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar een seksuele relatie beginnen. Vanuit de Bijbel wordt duidelijk dat wij in een gebroken wereld leven. Die gebrokenheid betreft ook onze seksuele identiteit. Verschillende oorzaken kunnen er samen aan bijdragen dat iemand seksuele gevoelens ontwikkelt voor iemand van hetzelfde geslacht. Zo kan het zijn dat je als meisje in je kindertijd onvoldoende warmte, veiligheid en geborgenheid hebt ervaren bij je moeder, terwijl je niet of nauwelijks een band had met je vader. In je latere leven kun je dan blijven hunkeren naar deze warmte, veiligheid en geborgenheid.

Dit verlangen is op zichzelf genomen goed en logisch. Een vriendschap met een vriendin zou hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Het kan zo zijn dat je dan ook seksuele gevoelens krijgt voor deze vriendin. Daarbij kan bijvoorbeeld een rol spelen dat je als kind een trauma hebt meegemaakt waarbij je je intens angstig en verlaten hebt gevoeld en heel hard je moeder nodig had, terwijl zij er op dat moment niet was. In je latere leven kan zich dan een angst ontwikkelen door mensen verlaten te worden. Als je dan een vriendin krijgt met wie je je veilig en vertrouwd voelt, wil je alles doen om haar zo dicht mogelijk bij je te houden. Je gaat van daaruit verlangen naar een altijd durende bescherming en veiligheid. Je wilt je helemaal binden aan dat andere meisje om je nooit meer alleen en angstig te hoeven voelen. Samen met andere oorzaken kan dit leiden tot de wens een seksuele relatie aan te gaan. Dat lost echter je probleem niet op. Immers, binnen die relatie kun je ook weer de angst ontwikkelen de ander kwijt te raken. Ook daarin vind je dus niet die allesomvattende veiligheid. Een andere factor die mee kan spelen bij het ontstaan van lesbische gevoelens is dat je je als kind onvoldoende hebt kunnen identificeren met je moeder, en dat je door je vader niet bevestigd bent in je vrouw zijn. Je hebt dan je vrouwelijke kant onvoldoende kunnen ontwikkelen en bent niet goed in staat om als vrouw gevoelens van veiligheid en geborgenheid te ervaren bij een mannelijke partner.

Zo zijn er een aantal oorzaken te noemen waardoor je verliefd wordt op een meisje. Het omzetten van deze gevoelens in een seksuele relatie zal echter niet de oorzaak van het probleem wegnemen. De diepgevoelde onveiligheid en eenzaamheid zal soms zelfs nog versterkt worden door het aangaan van een seksuele relatie.

Binnen Different geloven wij dat er een alternatief is. Door de oorzaken op te sporen van je gevoelens van verliefdheid wordt tegelijkertijd een weg geopend naar een andersoortige oplossing. Door je te verdiepen in de relatie met je ouders en de gebeurtenissen in je kindertijd kun je gaan ontdekken waar verwondingen en scheefgroei zijn ontstaan. Je kunt dan, samen met de Heere Jezus, stappen gaan zetten om te komen tot een stuk genezing en herstel van je identiteit zoals God je bedoeld heeft. Different kan je helpen in dit proces. Het is geen gemakkelijke weg, maar wel een weg die groei in je persoonlijke leven geeft, en groei in je relatie met de Heere God en de mensen om je heen.

Janet Vugts (Different)

Tot Heil des Volks

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Amsterdam
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

geaardheidlesbisch