Aan tijd noch plaats gebonden

Ds. G.C. Bergshoeff / 1 reactie

Vraag

Beste dominee. Ik heb een hele korte vraag, maar deze houdt me toch wel bezig. In Gods Woord staat er: "De Heere is aan tijd noch plaats gebonden." Waarom dan toch het belang van de eredienst? Zelf ervaar ik het wel als even een soort rustpunt en me even niet op andere dingen hoeven storten. Maar als ik dan weer een tijdje terug thuis ben, vergeet ik het helaas altijd weer. Ook de punten die worden opgenoemd vergeet ik gauw, omdat alles zo snel gaat. Wat kan ik hier aan doen? Het zijn twee vragen geworden nu. Hopelijk kunt u mij antwoord geven. Hartelijke groet, een 25-jarige vrouw.

Antwoord

Beste vraagsteller.

Een begrijpelijke, maar zeer moeilijk te beantwoorden vraag. Begrijpelijk, omdat er best veel mensen mee zitten. Moeilijk, omdat er zoveel factoren mee kunnen spelen.

Om met je eerste punt te beginnen, dat God niet aan plaats of tijd gebonden is. Daarmee wordt natuurlijk niet bedoeld dat de kerk niet nodig zou zijn. Lees alleen maar Hebr 10:25. Blijkbaar hebben we dat hard nodig. Alleen God is er natuurlijk niet aan gebonden, Die heeft tal van manieren om tot jou te spreken. Wanneer je uit je Bijbel leest of in gebed gaat bijvoorbeeld. Maar ook door goede gesprekken of gebeurtenissen in je leven wil Hij tot jou spreken.

Het andere punt is best lastig om daar in het algemeen een antwoord op te geven. Je zoekt het in eerst instantie bij jezelf en dat is wel zo eerlijk. Een goede voorbereiding is belangrijk. Wanneer je de hele week met iets anders bezig bent, dan is het zondag wel even een enorme omschakeling. Zorg dus voor regelmaat in het lezen van je Bijbel en het gebed. Soms kan het ook helpen om mee te schrijven. Je kunt dan de belangrijke thema's nog eens nalezen thuis. Probeer ook eens met anderen over de preek na te praten, zo oefen je zelf in een manier van luisteren. Preken moet je ook leren luisteren. Geloof in de werking van de Heilige Geest, Die je daarbij wil helpen.

Maar er is ook een ander kant. Het kan namelijk ook aan de dominee liggen. Je schrijft: het gaat allemaal zo snel. Dat kan zijn, omdat hij snel praat. Maar het komt nogal eens voor dat er zoveel aan bod komt, dat je het niet meer bij kunt houden. Schrijven heeft dan ook niet zoveel zin.

Het gebeurt ook dat de predikant de tekst niet rustig uitlegt, maar van de hak op de tak springt. We zeggen dat niet al te snel, de predikant is immers een dienaar van God. Maar ook dienaren van God kunnen in hun preken zo rommelig zijn dat je er niets meer van begrijpt. In dat geval kun je het ook beter met hem zelf bespreken. Er zijn ook gevallen waarin de predikant zulke moeilijke taal gebruikt, dat je eerst een speciaal woordenboek nodig hebt om alleen al te begrijpen wat hij zegt. En zelfs dan weet je nog niet altijd wat hij bedoelt. Voor je gevoel gaat het dan heel snel, maar dat heeft in dat geval dan te maken met het feit dat het gewoon niet te volgen is.

Dit is een moeilijk punt, maar misschien ook wel goed om er in algemene zin iets over te zeggen. De predikant is een dienaar van God en dient dus ook met respect bejegend te worden. Maar de apostelen hebben geen goed woord over voor voorgangers die er een potje van maken. En daarom wil ik ook richting jou eerlijk zijn. Sommige predikanten maken er echt een potje van. Ze zeggen dat ze spreken uit de Geest, maar het is nogal eens een uitstallen van eigen gevoelens en nietszeggende wetenswaardigheden uit de oude doos. Dat heeft niet zoveel meer te maken met de roeping waartoe een predikant geroepen is: de Bijbel uitleggen. Een predikant is voor alles dienaar van het Goddelijke Woord. Natuurlijk lukt dat de ene keer beter dan de ander keer: we blijven mens. Maar wanneer een predikant niet bereid is zich werkelijk te onderwerpen aan het Woord, door zich daarin met veel ijver te verdiepen, is hij niet te verontschuldigen. Het gevolg is dan onbegrijpelijke preken die als spaghetti over de gemeente worden uitgestrooid. Dan kunnen allerlei vrome clichés en bevindelijke gemeenplaatsen zo'n preek natuurlijk op geen enkele manier meer redden. Het is niet meer de "gezonde leer" waarover de apostel Paulus spreekt. Zulke voorgangers spreken "onheilige en inhoudsloze praat."

Ik weet niet of het hiermee gemakkelijker voor je wordt. Probeer het gesprek met je predikant of een ouderling aan te gaan. Lees daarnaast goede boeken, die je kunnen helpen de weg met God te gaan.

Bergambacht,
Ds. G. C. Bergshoeff

Tags in dit artikel:

kerkdienst
1 reactie
MUS
God is niet aan tijd of plaats gebonden, maar de gemeente van Jezus Christus wel...
Je kunt ook naar de kerk om er iets te brengen... Iedere gelovige is namelijk een priester en koning (dienaar van God).
Zondagmorgen is de gemeentelijke samenkomst, maar bezoek ook de onderlinge samenkomsten door de week!