Praise- en opwekkingliederen goed of slecht

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over christelijke liederen. Ik wil graag weten of praise- en opwekkingliederen goed of juist slecht zijn. Zelf vind ik het heel mooi, maar ik weet niet wat God er van vindt. Kunt u me helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mijns inziens niet zo moeilijk een antwoord te geven op uw vraag. Over het algemeen zijn algemene oordelen ofwel generalisaties onjuist. Zo is het een veel te globaal en oppervlakkig oordeel om te zeggen: “praiseliederen zijn goed” of “opwekkingsliederen zijn slecht”. Er zijn heel mooie en verantwoorde liederen in deze genres, er zijn ook oppervlakkige en weinig zeggende nummers bij of zelfs liederen waarvan de tekst theologisch onjuist en voor het geestelijk leven misleidend is.
Je zult dus echt elk lied op zichzelf moeten bekijken.

Wel kan in het algemeen gezegd worden dat het een verarming betekent wanneer de praiseliederen in de plaats komen van de psalmen of ook van klassieke gezangen uit de schat van de kerk der eeuwen. Het geestelijk lied is een prachtig hulpmiddel in de omgang met de levende God. De Heilige Geest heeft de psalmen geïnspireerd en daarnaast door de eeuwen heen tot op de dag van vandaag mensen aangezet om mooie liederen te maken. Laten we dan ook met vrijmoedigheid, maar ook met wijsheid uit de liederenschat een veelzijdige keuze maken.

Wanneer je het gevoel hebt zelf te weinig het onderscheid tussen goed en minder goede of zelfs slechte liederen te kunnen maken, kun je gebruik maken van bundels die in een bepaald kerkgenootschap zijn aanvaard en zo het stempel van een synode of commissie hebben gekregen.

Ds. J. Hoek

Tags in dit artikel:

gospel